Women in IT

Angelika Klidas, chief business officer bij MagnaVersum

ALS JE PASSIE UITSTRAALT, KRIJG JE OOK DE KANSEN

“Kennisdelen zit in mijn DNA” ~ Angelika Klidas

Angelika Klidas is chief business officer bij MagnaVersum, leverancier van oplossingen die organisaties helpen de stap te zetten van ‘digitaal doen’ naar ‘digitaal zijn’. Angelika Klidas adviseert klanten en stuurt de operatie aan die oplossingen creëert op basis van deze adviezen. Daarnaast geeft Klidas les in Business Intelligence aan de Hogeschool van Amsterdam.

WAT IS JE ACHTERGROND?
Ik ben geboren in Amsterdam, maar heb mijn jeugd doorgebracht in Monnickendam. Mijn vader komt uit Griekenland en mijn moeder is Nederlandse. Ik ben daardoor opgegroeid in een mix van culturen: ik ben West-Europees verwend en Zuid-Europees emotioneel.

WAT WILDE JE VROEGER LATER WORDEN?
Ik wilde meubelrestaurateur worden voor musea. Het leek me prachtig om oude stukken weer op te kalefateren, zodat ze mooi tentoongesteld worden. Ik heb daarvoor ook één jaar de vakschool meubelmakers, behangers en stoffeerders gevolgd in Amsterdam. Maar als enige meid tussen 700 jonge jongens was dat niet zo’n goede omgeving. Het maakte me niets uit dat het geen ‘meidenberoep’ was, maar het was niet altijd makkelijk, zeker niet als je ook nog eens goed presteert. Ik heb twee rechterhanden en wilde mijn vaardigheid ontwikkelen. Daar heb ik nog steeds veel baat bij, maar nu voornamelijk als hobby. Ik klus graag in en rond het huis, ontwerp leuke dingen en probeer die dan ook te maken.

angelika klidas dia 2

HOE KWAM JE IN DE IT TERECHT?
Ik heb 25 jaar gewerkt bij het UWV en heb daar een mooie carrière doorgemaakt die me steeds meer betrokken maakte bij IT. Ik was instructeur op het districtskantoor om mensen te leren werken met het nieuwe computersysteem. Van daaruit ben ik steeds verder gegroeid, naar functioneel beheer, productmanagement, projectmanagement op IT-gebied en systeemintegratie. Uiteindelijk heb ik een BI-team opgezet voor het ontwikkelen van rapportages en dashboards. Het putten van waarde uit data heeft altijd een rol gespeeld in organisaties, alleen noemden we dat toen nog geen BI.

WAAROM KOOS JE VOOR JE HUIDIGE FUNCTIE?
Na een lange carrière bij het UWV en het afronden van mijn opleiding aan de HvA dacht ik “er moet meer zijn dan de overheid”. Ik was bevlogen en gepassioneerd over BI en wilde dat verder ontwikkelen in het bedrijfsleven. Ik ben toen aan de slag gegaan bij een BI-bedrijf in Rotterdam. Daar heb ik veel geleerd over het commerciële vak, maar de reistijd van Hoorn naar Rotterdam werd me na anderhalf jaar te veel. Ik heb toen met Soekhram Gokoel, de CEO van MagnaVersum, gesproken over het opzetten van een BI & Analytics-team. De opdracht was: “je bent gek op data, zet een team neer en wordt succesvol.”

JE GEEFT OOK LES AAN DE HVA. HOE IS DAT ZO GEKOMEN?
Ik ben een echte laatbloeier en studeerde pas in 2008 af aan de Hogeschool van Amsterdam in bedrijfskundige informatica. Tussendoor heb ik wel veel trainingen gevolgd, onder meer op het gebied van management, en ik behaalde de green belt in Six Sigma. In het laatste semester aan de HvA werd ik gevraagd om les te komen geven aan de studenten tijdens de minor Business Intelligence. Zo ben ik er eigenlijk een beetje ingerold. Dat doe ik met veel plezier want de combinatie van leuke dingen doen en het delen van passie, daar gaat het me om. Lesgeven is sowieso tof, of het nu is als duikinstructeur, wat ik ook 25 jaar lang heb gedaan, een team leren werken met een IT-systeem, of als BI & Analytics-docent. Kennisdelen zit in mijn DNA.

ZONDER MAZZEL GEEN SUCCES: WANNEER HEB JIJ MAZZEL GEHAD?
Toen ik kon starten bij het UWV, waar ik hele mooie stappen kon maken en kon groeien. Ik ben ook blij dat Soekhram in me geloofde en me de ruimte gaf om zelf een team neer te zetten. Dat was mazzel, maar als je passie uitstraalt, krijg je ook de kansen.

WIE IS OF ZIJN JE INSPIRATIEBRON?
Daan van Beek van de Passionned Group is een supertoffe gast en, net zoals ik, gepassioneerd om organisaties slimmer te laten werken. Hij schreef daar ook een boek over: ‘De intelligente organisatie’, dat ik dagelijks gebruik. Dat is een inspiratiebron, net zoals Leo Kerklaan, die een enorm leuk boek schreef over strategy mapping en de cockpit voor de organisatie. Ook Stephan Few, een expert op het gebied van BI en Information Design en auteur van een aantal waardevolle boeken over datavisualisaties, inspireert me.

angelika klidas dia 1

MagnaVersum is partner van Qlik en zij hebben veel inspirerende mensen in dienst, zoals Jordan Morrow, die mensen de taal van data leert spreken. Dat is heel belangrijk in deze tijd van de digitale revolutie. Over de toepassing van BI & Analytics in de zorgsector krijg ik veel inspiratie van David Bolton en Joe Warbington van Qlik.

WAT IS JE BELANGRIJKSTE BESLISSING GEWEEST?
Mijn belangrijkste beslissing was om te gaan studeren, ondanks mijn relatief gevorderde leeftijd. De studie heeft mijn horizon verbreed en daardoor heb ik de meeste groei doorgemaakt. Het was aanvankelijk wel moeilijk, maar toen de vakken eenmaal over mijn vakgebied gingen, werd het heel cool.

WAAR BEN JE TROTS OP?
Ik ben er trots op dat ik regelmatig gevraagd word om te presentaties te geven over BI & Analytics. Het is erg leuk om organisaties te vertellen hoe ze door data intelligent kunnen worden.

Ik ben ook trots op mijn team en wat we hebben neergezet. We zijn geen urenfabriek, we lunchen en borrelen met elkaar en zijn altijd met innovaties bezig. We werken aan het ontwikkelen van prachtige apps om labels te kunnen scannen op producten en we maken van fantastische rapportages of dashboards op die data, of op data van klanten. We werken niet alleen met een commerciële instelling, we willen ook maatschappelijk ons steentje bijdragen. Elke vrijdag zitten we bij elkaar om oplossingen te bedenken die goede doelen ondersteunen of die de wereld beter kunnen maken. We werken bijvoorbeeld aan een persoonlijke duurzaamheids-app, die mensen inzicht geeft in hoe duurzaam zij nou precies zijn. Daar willen we onze kennis en kunde ook voor inzetten en we zijn supercontent als dat lukt.

WELK ADVIES ZOU JE JEZELF ALS TIENJARIGE GEVEN?
Volg je dromen en je hart. Dat probeer ik mijn kinderen mee te geven, maar ook mensen die bij ons solliciteren en werken. Volg je hart, je passie en dan kun je groeien als geen ander.

WELKE TREND GAAT JE WERK IN 2019 LEIDEN
Ik werk graag voor al onze klanten in alle marktsectoren, maar draag de zorg een extra warm hart toe. Dat wil ik in 2019 verder uitbouwen, bijvoorbeeld met templates voor een variëteit aan elektronische patiëntendossiers. Het uitgangspunt daarbij is dat we deze ontwikkelen om de zorg te verbeteren daar waar de zorg ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd, en niet zozeer om financieel gewin. Daarnaast blijf ik samen met mijn team werken aan oplossingen die nog meer gebaseerd zijn op data science. Dat wordt de komende jaren een belangrijke trend. Tot slot blijven we ons in, en na, 2019 verbeteren en gaan we vooral veel leuke dingen doen. Ik denk dat dat het aller- allerbelangrijkste is.

Naar boven