Digitale transformatie

AS Watson bespoedigt digitale transformatie met Tech Partners

as watson

Tijdens de ASW Technology Partner Day zette AS Watson de plannen voor 2019 uiteen voor zijn Technology Partnership Programma.

Tijdens de ASW Technology Partner Day, dat op 7 november jl plaatsvond in Hong Kong, zette AS Watson de plannen voor 2019 uiteen voor zijn Technology Partnership Programma. Met dit programma geeft het bedrijf vorm aan de digitale transformatie. Tijdens het evenement introduceerde AS Watson achttien nieuwe Tech Partners.

AS Watson Group is naar eigen zeggen ’s werelds grootste retailer op het gebied van ‘health and beauty’. In Nederland bezit het bedrijf onder meer Kruidvat, Trekpleister en ICI Paris. Tijdens de eerste ASW Technology Partner Day in Hong Kong kondigde het bedrijf de voortzetting en uitbreiding aan van zijn Technology Partnership Programma. Hiermee beoogt AS Watson, gezamenlijk met een netwerk van technologiebedrijven, de digitale transformatie te versnellen.

De digitale transformatie bij AS Watson ging van start in 2011, toen het bedrijf zijn eerste krantenstrategie uitrolde. De organisatie investeerde destijds 70 miljoen dollar, aanvankelijk vooral in CRM, e-commerce en de mobiele ervaring. In 2015 werd een eLab opgericht, een eigen bureau voor digitale transformatie dat alle bedrijfsonderdelen ondersteunt bij het ontwikkelen van e-commerce en digitale marketing. AS Watson investeerde nogmaals 70 miljoen dollar in 2017 in big data en technologie voor analyse en machine learning.

as watson ngai

Malina Ngai van AS Watson

Tegelijkertijd kwam AS Watson tot het besef dat het de weg naar digitale transformatie niet succesvol af kon leggen zonder langetermijnrelaties met technologiebedrijven, vertelde Malina Ngai, group chief operating officer van AS Watson, bij de lancering. “Traditioneel zijn de relaties tussen klanten en leveranciers voor de korte termijn. Daardoor ontbreekt het aan transparantie en continuïteit in de samenwerking. Contracten op projectbasis maken het bovendien lastig om bedrijfsmiddelen goed in te plannen.” Dat leidde in november 2017 tot de introdcutie van het Technology Partnership Programma. De eerste Tech Partners die toetraden waren onder meer Microsoft, Infosys, Mtel en SAP.

SAP Customer Experience hielp AS Watson een omnichannel ervaring te bieden aan klanten in alle webshops in Europa en Azië. Met bijna veertienduizend winkels in 24 landen is het belangrijk dat de klant een consistente en positieve ervaring krijgt op alle platformen. Peter-Hendrik van de Poppe, head van SAP Customer Experience Nederland: “AS Watson was op zoek naar een e-commerce platform dat schaalbaar en gestandaardiseerd was. Daarnaast moest het wereldwijd ingezet worden en was het belangrijk dat het eenvoudig uit te rollen was naar nieuwe markten. Met onze software zorgen we ervoor dat ze intiemer contact met de klant aan kunnen gaan en op meerdere platformen betekenisvol kunnen communiceren met klanten. Bij het Tech Programma zijn we met AS Watson en alle partijen samen verantwoordelijk voor het succes van de digitale transformatie. We zijn blij dat we hier onderdeel van zijn en kijken uit naar wat we in de toekomst nog bij kunnen dragen met de andere partners.”

Plannen voor 2019
“We zijn vorig jaar van start gegaan met het Technology Partnership Programma omdat we langetermijnrelaties wilden realiseren met onze leveranciers”, vertelde Ngai op de ASW Technology Partner Day in Hong Kong. “Door deze gezamenlijke inzet brengen onze Tech Partners veel expertise en innovatie die ons helpt bij de digitale transformatie. Vandaag willen we onze partners erkenning geven en tegelijkertijd transparantie, met een update over onze bedrijfsstrategie .”

Tijdens de ASW Technology Partner Day kregen de Tech Partners inzicht in de groeistrategie en de technologische toekomstplannen van het bedrijf. Daarnaast kregen zij de kans om oplossingen te presenteren die bijdragen aan de innovatie van AS Watson. Daarnaast introduceerde het bedrijf enkele nieuwe Tech Partners.

“We blijven wereldwijd samenwerken met onze Tech Partners”, zei Ngai. “Dat weerspiegelt onze vastberadenheid op het gebied van de digitale transformatie. We investeren in de just technologie en de juiste partnerships zodat we beter kunnen werken aan sterkere verbinding en met onze klanten, zowel online als offline, zodat klanten ons in het hart sluiten.”

In het tweede jaar van het ASW Technology Partners Programma, stelt AS Watson strategische partners aan op het gebied van eCommerce, winkelsystemen, data-wetenschap, artificial intelligence, data-inzicht, technologische ecosystemen en diensten. In totaal worden er in 2019 achttien nieuwe Tech Partners benoemd, waaronder het van oorsprong Nederlandse Slimstock, leverancier van oplossingen voor voorraadbeheer. Eric van Dijk, CEO van Slimstock, verwacht als nieuwe Tech Partner een nauwe samenwerking met AS Watson: “Uitmuntendheid in voorraadbeheer is essentieel om te overleven in de snel veranderende en enorm concurrerende retailmarkt. We zijn er trots op dat we vanwege onze expertise op dit vlak door AS Watson zijn verkozen als Tech Partner.”

Naar boven