Women in IT

Ashley Degryse, technisch docent bij Calco

Psychologe switcht naar bètakant en wordt technisch docent

“Dingen lopen niet altijd zoals je bedacht had” ~ Ashley Degryse

Het belang van meer vrouwen in de IT-sector begint steeds duidelijker te worden. Maar wie zijn nou die vrouwen die hun plek in de IT hebben veroverd? In de serie ‘Women in IT’ legt IT-journalist Kim Loohuis vrouwen uit alle lagen van de IT-sector een aantal persoonlijke vragen voor. Een gesprek met Ashley Degryse, technisch docent bij Calco.

WAAROM KOOS JE VOOR DIT BEROEP?
“Ik heb psychologie gestudeerd, maar al tijdens mijn studie wist ik dat ik technischer aan de slag wilde. Daarom wilde ik een Master Kunstmatige Intelligentie volgen. Daarvoor moest ik een schakelprogramma volgen dat bestond uit verschillende informaticavakken. Dat vond ik zo leuk dat ik daar direct mee aan de slag wilde. Ik kwam Calco tegen; zij leiden mensen met allerlei achtergronden via een traineeship op tot IT’er. Niet zo heel lang nadat ik met het traineeship begonnen was, kreeg ik de vraag of ik bij Calco als technisch docent aan de slag wilde.”

WIE HEEFT JE GEÏNSPIREERD?
“De mensen om me heen; familie en vrienden. Ik ben altijd gestimuleerd. Mijn ouders leerden met vanuit verschillende invalshoeken te denken, met iedereen rekening te houden en altijd iets nieuws te proberen. Uit mijn opvoeding heb ik meegekregen dat als je iets anders wilt, je zelf actie moet ondernemen en het gewoon moet gaan doen.”

ashley degryse calco

HOE HEB JE JE BEKWAAMD IN JE HUIDIGE FUNCTIE?
“Ik heb in het schakelprogramma na mijn studie psychologie een aantal informaticavakken gevolgd, dus ik had een bepaalde programmeerkennis toen ik hier kwam. Ik heb vervolgens twee maanden stage gelopen bij een opdrachtgever van Calco, zodat ik een beetje wist hoe de zaken er in de praktijk aan toe gaan. Daarnaast heb ik veel met collega’s meegelopen en is er in mijn inwerkperiode veel met me meegekeken. Uiteindelijk leer ik het beste door te doen. En wat ik heel belangrijk vind – niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn trainees – je mag fouten maken. Ik merk dat die houding heel positief werkt in de lessen die ik geef. Het creëert een omgeving waarin trainees zich veilig voelen om vragen te stellen en dingen niet te mogen weten. Ik moedig ze dan aan om zelf op onderzoek uit te gaan.”

WAT WAS JE MEEST OPMERKELIJKE BIJBAAN?
“Ik speel al vrijwel mijn hele leven harp. Vroeger heb ik dat af en toe gedaan bij recepties en diners, als achtergrondmuziek. Ik groeide op in Nieuw-Vennep, en werd daar wel eens gevraagd bij een borrel van de gemeente. Ik heb ook eens gespeeld bij een diner van de ambassade. Ik denk dat dit wel kwalificeert als opmerkelijke bijbaan, haha!”

IS JE UITERLIJK EEN VOOR- OF NADEEL IN JE WERK?
“Ik denk een voordeel. Als vrouw ben je snel benaderbaar. Ik heb bovendien een vriendelijke uitstraling, hoor ik vaak. Dat zorgt ervoor dat mensen naar me toe durven komen met vragen. Mijn leeftijd – ik ben 24 – vind ik ook een pré. Ik geef les aan mensen van mijn leeftijd, dus ik merk dat het fijn is dat ik kan relateren aan hoe zij op dit moment in hun carrière staan. Bovendien heb ik ruim een jaar geleden zelf op die plek gezeten. Daardoor kan ik me goed inleven.”

WELKE MISLUKKING IS ESSENTIEEL GEWEEST VOOR JE LOOPBAAN?
“Het feit dat ik geen Master heb gedaan. Toen ik besloot bij Calco te gaan werken in plaats van door te studeren, kreeg ik in eerste instantie negatieve reacties uit mijn omgeving. Het is toch wat meer volgens het boekje als je na je Bachelor een Master gaat doen. Maar ik ging het traineeship in. Vooral vrienden die zelf wél een Master gingen doen, vonden het niet zo’n handige keuze. Maar juist doordat ik besloot te stoppen met studeren, kreeg ik deze kans. Ik weet niet of ik dit anders ook gedaan zou hebben. Nu vrienden zien hoezeer ik hier op mijn plek zit, begrijpen ze het. Daarom zie ik het ook niet als mislukking. Dingen lopen gewoon niet altijd zoals je ze bedacht had, maar daarom is het nog niet mislukt.”

ashley degryse doelen

WAT WIL JE NOG BEREIKEN?
“Dit is mijn eerste fulltime baan, dus ik ben zelf nog aan het ontdekken waar ik heen wil en waar ik over tien jaar wil staan. Daar ben ik heel bewust mee bezig. Naast dat ik lesgeef, kijk ik welke richtingen er zijn en wat bij mij zou passen. Dat doe ik door certificeringen op technische gebied, zoals bijvoorbeeld HTML, CSS en Java. Bovendien ga ik af en toe bij opdrachtgevers kijken. Daar hoor ik dan ook weer allerlei interessante dingen. Voorlopig zit ik hier heel goed en wil ik vooral veel blijven leren. Ik kan me voorstellen dat ik uiteindelijk wel zelf meer met de techniek bezig wil. Dat is natuurlijk ook de reden waarom ik de switch van psychologie naar de IT heb gemaakt.”

WELK ADVIES ZOU JE MEE WILLEN GEVEN AAN JEZELF OP TIENJARIGE LEEFTIJD?
“Ik merk dat er tegenwoordig veel druk ligt op de keuzes die je moet maken. Iedere keer lijkt het alsof die keuze je leven gaat bepalen. Dat begint al met het profiel dat je op de middelbare school kiest en daarna de keuze voor je studie. Maar achteraf blijkt dat je eigenlijk alle kanten nog uit kunt, als je daar maar moeite voor doet. Ik koos voor een traineeship, maar werd uiteindelijk docent. Mijn advies aan mezelf zou zijn: Kijk gewoon hoe dingen lopen en doe wat goed voelt, dan komt alles op zijn pootjes terecht. Nogmaals: als dingen niet zo gaan als je bedenkt, is dat geen mislukking. Vaak brengt het je onverwacht mooie dingen.”

Klik hier voor meer Women in IT.

Naar boven