Opleiding

Basisschool maakt kennis met IT en programmeren bij Ctac

basisschool

Leerlingen van een basisschool kregen bij Ctac een introductie op het gebied van techniek en programmeren. Dat is relevant met het toenemende tekort aan technische personeel.

Ctac verwelkomde afgelopen vrijdag 31 leerlingen van basisschool de Lispeltuut uit Hedel op het kantoor in Den Bosch. De bijzondere ontmoeting stond in het teken van informatietechnologie. Leerlingen uit groep 7 en 8 kregen die middag een introductie op het gebied van techniek en programmeren. Dergelijke initiatieven worden binnen de huidige kenniseconomie, met het toenemende tekort aan technische personeel, steeds relevanter.

Het programma bestond uit een aantal korte onderdelen, waarin onder andere werd verteld over het belang van programmeren en wat Ctac daar zelf mee doet. Aansluitend volgden de kinderen de eerste van vijf workshops ‘Red de prinses’, waarbij ze een spel ontwikkelen waarbij de prinses uit een doolhof bevrijd moet worden. Dit doen ze op basis van Scratch, een programmeertaal voor kinderen ontwikkeld aan het MIT. “Een mooie kans voor kinderen om hun digitale vaardigheden te vergroten en zich te oriënteren op vervolgstappen in hun onderwijsloopbaan”, vertelt Pieter Verhoeven, directeur a.i. van de basisschool. “Met deze dag hopen we kinderen te enthousiasmeren voor bètavakken. Het is van cruciaal belang voor de huidige (digitale) kenniseconomie dat kinderen dit inzicht bezitten. Ik zie het als een bijzondere aanvulling op ons onderwijsprogramma.”

FutureNL is een organisatie die diverse initiatieven ontplooit om de digitale geletterdheid van kinderen te verhogen. “Wij vinden dit zo’n belangrijk thema, dat we besloten ons hier actief voor in te zetten”, zegt Henny Hilgerdenaar, CEO van Ctac. Hilgerdenaar stond de kinderen zelf te woord. De kinderen mochten van tevoren een aantal vragen voorbereiden die de CEO tijdens hun bezoek beantwoordde. “Zeker met het oog op het toenemende tekort aan hoog opgeleid IT-personeel zijn IT en techniek thema’s die veel aandacht verdienen. En daar kunnen we bij kinderen niet vroeg genoeg mee beginnen.”

Klik hier meer opleidingsnieuws.

Naar boven