
Dataiku introduceert Dataiku 11, een update van het data science en AI platform waarmee het bedrijf organisaties helpt om de belofte van ‘Everyday AI’ waar te maken. Deze nieuwe release biedt mogelijkheden voor expertteams om meer waarde op maat te leveren, stelt tech-savvy medewerkers in staat om meer AI-projecten op te pakken en helpt niet-technische werknemers om gemakkelijker met AI om te gaan. Daarnaast biedt de nieuwe versie betere AI Governance om ervoor te zorgen dat projecten robuust en transparant zijn, en dat succesvolle projecten makkelijk schaalbaar zijn.
Technische experts ondersteunen
In Dataiku 11 hebben tech-experts nu toegang tot uitgebreide tools waarmee ze meer waarde kunnen halen uit AI-projecten
“Data scientists, data engineers en ML engineers behoren tot de meest waardevolle en gewilde banen van dit moment,” zegt Clément Stenac, CTO en medeoprichter van Dataiku. “Toch besteden getalenteerde data scientists maar al te vaak het grootste deel van hun tijd aan laagwaardige logistiek zoals het opzetten en onderhouden van omgevingen, het voorbereiden van data, en het in productie nemen van projecten. Met de uitgebreide automatisering die in Dataiku 11 is ingebouwd, helpen we bedrijven met het elimineren van regelwerk, zodat bedrijven snel meer uit hun AI-investering kunnen halen en uiteindelijk een AI-cultuur kunnen creëren.”
Meer vertrouwen en controle
Dataiku 11 zet het streven naar verantwoorde AI-praktijken en AI Governance voort met nieuwe mogelijkheden voor organisaties om risico’s en betrouwbaarheid te beheren. Een centraal register geeft voortaan inzicht in alle soorten data- en analyseprojecten, gepaard met de definitieve sign-off voorafgaand aan de productie. Automatische documentatie van gegevensstromen en proactieve stresstests voor modellen zorgen voor nog sterkere AI-modellen, waardoor leidinggevenden vertrouwen krijgen in projecten en er ook vertrouwen ontstaat bij datagebruikers en belanghebbenden.
“Dataiku 11 zet een waardevolle stap voorwaarts om onze organisatie te helpen om AI en self-service analytics toegankelijk te maken. Zo wordt AI eenvoudiger te gebruiken voor zowel ons technisch als niet-technisch personeel, en leveren ze krachtige resultaten die onder aan de streep een wezenlijk effect hebben. Zo hoeven we geen leger van technische experts in te huren om de vruchten te plukken van AI. In plaats daarvan versterken we het gekwalificeerde personeel dat we al hebben”, aldus Ignacio Toledo, Data Science Initiative Lead bij ALMA Observatory, Dataiku Neuron en winnaar van de Frontrunner Award.