
Je kunt als IT-professional nog zoveel houden van het troubleshooten van problemen, maar je wilt er natuurlijk niet de hele dag mee bezig zijn. Toch is dat de realiteit van veel IT-afdelingen, die hierdoor geen tijd overhouden voor leukere en meer strategische projecten. Wat daarbij zou helpen, is een IT-omgeving die zelf de meest voorkomende problemen kan oplossen. Die realiteit komt met self-healing IT gelukkig snel dichterbij.

Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van de ‘shift-left’-strategie, een benadering voor het testen van software in DevOps. De kerngedachte is dat het testen in een veel vroeger stadium van de ontwikkeling plaatsvindt, ofwel: meer naar links in de tijdlijn. Op die manier worden fouten eerder opgelost en de kwaliteit van de software verbeterd. Diezelfde strategie wordt nu ook toegepast op IT-beheer en houdt in dat het oplossen van problemen zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker plaatsvindt. Dus niet via een lange workflow van tickets en calls met de helpdesk, maar kort op de bal en snel. Met een shift-left-oplossing kan dit proces grotendeels geautomatiseerd worden door middel van beheertools voor de eerstelijns support-analist. Maar het kan nog dichter bij de gebruiker door hem zelf de tools in handen te geven om een probleem op te lossen. Zo verschuift het oplossen van IT-problemen nog verder naar links op de tijdlijn en krijgt de IT-afdeling weer tijd voor strategische projecten die de organisatie vooruit helpen.
Het ultieme doel: self-healing
Het uiteindelijke doel van een shift-left strategie is een situatie van hyper-automation, waarin alle apparaten binnen de infrastructuur zichzelf autonoom beheren. Dit houdt bijvoorbeeld in dat een laptop of pc zichzelf automatisch herstelt wanneer een probleem zich voordoet, net zoals het menselijk lichaam zichzelf geneest na een blessure. Je kunt het ook vergelijken met de ‘probleemoplosser’ van Windows, maar dan veel proactiever en met een hogere kans van slagen. Met ‘self-healing’ technologie kunnen veel standaard IT-problemen automatisch verholpen worden, wat een veel betere ervaring voor de eindgebruiker oplevert.
Hyper-automation is helaas nog grotendeels toekomstmuziek, maar veel basisfunctionaliteit rond self-healing is nu al beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan het monitoren van schijfruimte en het automatisch opschonen ervan, zodat de eindgebruiker geen problemen ervaart met het installeren van programma’s of belangrijke software-updates. Ook kun je denken aan het automatisch bijhouden van de health-status van laptopbatterijen, zodat die vervangen kunnen worden voordat ze het op een cruciaal moment begeven. Zeker nu van huis uit werken het nieuwe normaal is geworden, is het nog belangrijker dat organisaties investeren in IT-automatisering om uiteindelijk een volwaardige self-healing omgeving te realiseren.
Self-healing stappenplan
Een self-healing IT-omgeving kan je natuurlijk niet van de ene op de andere dag neerzetten. Je moet dit gefaseerd aanpakken en daarbij uitgaan van de volgende drie stappen.
- Detecteren: De eerste stap is om precies in kaart te krijgen wat je in je omgeving hebt. Dit omvat alle endpoints met de bijbehorende software en randapparatuur en daarnaast de infrastructuur met alle aan gebruikers beschikbaar gestelde apparaten en diensten. In de nabije toekomst zal je ook zien dat het detecteren van edge devices (IoT) steeds belangrijker wordt.
- Optimaliseren: De tweede stap is het bepalen van de optimale configuratie- en prestatie-instellingen voor een goede, veilige eindgebruikerservaring. Nog idealer is het om de ervaring voor de eindgebruiker te personaliseren op basis van zijn of haar voorkeuren, zodat een werkplek zo vertrouwd en productief mogelijk is.
- Automatiseren: Als je eenmaal de optimale instellingen hebt vastgesteld voor het veilig en productief houden van een apparaat en de werkplek van de gebruiker, zorg je ervoor dat automatisch wordt gedetecteerd of een apparaat afwijkt van die optimale staat. Is dit niet het geval, dan moet die weer automatisch teruggezet worden naar de baseline, zodat de werkplek altijd veilig en productief blijft.
Al deze stappen zijn zowel te realiseren met afzonderlijke of aan elkaar gekoppelde beheertools, maar ook vanuit één universele oplossing. Dit is afhankelijk van de specifieke IT-omgeving. Maar één ding is helder: het is op dit moment absoluut noodzakelijk om ervaring op te doen met het automatiseren van IT-processen. Alleen dan kan je op termijn een self-healing IT-omgeving realiseren waarin medewerkers optimaal productief zijn. Dat is nu belangrijk, maar vooral in de toekomst.