Digitale transformatie

EnableUniverse brengt IT-concepten samen voor digitale dienstverlening

enableuniverse

EnableU organiseerde onlangs zijn tweede EnableUniverse. Het evenement stond in het teken van de toekomst van digitale dienstverlening.

EnableU organiseerde onlangs zijn tweede EnableUniverse. Het evenement stond in het teken van de toekomst van digitale dienstverlening. Volgens dagvoorzitter Gregor Bak bestaat innoveren vooral uit het combineren van bestaande ideeën.

In de IT-branche worden constant nieuwe ideeën bedacht door bestaande concepten te combineren. Denk bijvoorbeeld aan Uber: chauffeurs waren er al, en reizigers ook. Wat miste was een jas die beiden samenbracht. Zo ook bij Airbnb: mensen verhuurden al kamers of appartementen, wat miste was een directe schakel tussen hen en huurders. Hoe breng je concepten samen en componeer je die ideale klantbeleving? Dat was het thema van EnableUniverse 2018.

Waardecreatie door het delen van bestaande kennis
Met een blik op de toekomst trapte trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk EnableUniverse af. Spacemining, zelfrijdende auto’s, robotoperaties en hyperloops: het komt er allemaal aan. Met een chip in zijn lichaam start hij zijn auto door alleen zijn hand op het stuur te leggen en zwaait zijn voordeur twee meter voordat hij de deur bereikt al open. Voor velen onder ons is dit echter nog toekomstmuziek. Een manier om de ideale klantbeleving nu te realiseren, is door eerst het doel centraal te stellen en vervolgens naar al bestaande oplossingen te zoeken.

Digitaal vertrouwen
Ook oprichters van Enable U, Frank Arts (zie foto) en Kees Neven, gaven een keynote tijdens EnableUniverse. De belangrijkste vraag die zij belichtten was hoe om te gaan met het waarborgen van digitale privacy en data-integriteit, zeker nu steeds meer toepassingen en diensten aan elkaar geschakeld worden. Volgens Neven moet iedereen, of je nu klant, burger of patiënt bent, zelf kunnen beschikken over je eigen gegevens en wat hiermee gebeurt. De eerste projecten om dit technisch mogelijk te maken zien al het levenslicht. Een innovatieve oplossing hiervoor is bijvoorbeeld Qiy. De Qiy foundation heeft een afsprakenstelsel waarbij marktpartijen het individu de regie geven over de eigen gegevens. De Gemeente Boxtel gebruikt dit afsprakenstelsel in de Fikks schuldhulpverleningsapp: personen kunnen hierbij zelf aangegeven welke gegevens ze willen delen en met wie. Door het stelsel van Qiy te gebruiken en aan te passen aan wat de burger nodig heeft, wordt er in de Gemeente Boxtel een optimale klantbeleving gerealiseerd.

Daarnaast werden tijdens EnableUniverse blockchaintoepassingen toegelicht als een optie om meer gebruikersgemak te realiseren, en toch de veiligheid te borgen. Blockchain automatiseert controlestappen en kan daardoor supply chains efficiënter maken. Het waarborgt de integriteit van data en maakt processtappen transparanter. Ook hiermee vinden de eerste pilots plaats. Zo wordt er nu een blockchainpilot gedaan binnen de overheid waaraan ruim 15 gemeentes meedoen. Voorbeelden van pilots die worden gedraaid zijn: verhuisberichten in de blockchain, afspraken in de blockchain registreren en het waarmerken van digitale informatie.

Met API’s richting de ideale klantbeleving
In de afsluitende keynote van het EnableUniverse congres spreekt Iddo Gino, CEO van RapidAPI, de grootste API marktplaats ter wereld. RapidAPI is in 2015 opgericht en haalde in de eerste investeringsronde al 12.5 miljoen dollar op. Iddo neemt ons mee naar de eerste Ford fabriek, waarin alles nog zelf geproduceerd werd: van de spiegels tot de banden tot de stoelbekleding. Tegenwoordig hoeft dit niet meer: je koopt je banden bijvoorbeeld bij Michelin, je elektronica haal je weer bij een ander bedrijf en op deze manier maak je de ultieme auto. Door steeds de beste onderdelen te selecteren en te combineren, creëer je je eigen product uit bestaande concepten. Waarom doe je dat dan ook niet online, met behulp van API’s? API’s zijn sterk in opkomst en besparen een hoop tijd en geld. Je hoeft geen nieuwe programmeertaal te leren en het helpt data silo’s te vermijden. Veel bedrijven halen al een enorme omzet binnen met API’s. Ebay haalt maar liefst 60 procent van de omzet met API’s binnen, Expedia zelfs 90 procent en Salesforce 50 procent. Kortom: API’s zijn the way to go.

Lancering DigiCosmos
Om de groei van RapidAPI in Noord-Europa te bevorderen werd tijdens EnableUniverse het nieuwe bedrijf DigiCosmos gelanceerd. Vanaf 29 maart dit jaar heeft DigiCosmos de exclusieve rechten van RapidAPI verkregen en stelt alle 8.000 reeds verkrijgbare API’s beschikbaar in de Benelux, Duitsland en Scandinavië. Hier voegt DigiCosmos ook de bestaande API’s van de Nederlandse overheid en verzekeraars aan toe. Uiteindelijk zal DigiCosmos één centrale plek vormen voor alle beschikbare API’s ter wereld. Men kan hier ook eigen API’s beschikbaar stellen. Door het concept van RapidAPI te implementeren bij DigiCosmos, wordt er als het ware een nieuwe invulling gegeven aan een bestaande melodie.
Het componeren van een ideale klantbeleving begint bij het creëren van digitaal vertrouwen. Belangrijke vereisten hiervoor zijn het waarborgen van digitale privacy en data-integriteit. Zodra er digitaal vertrouwen is kan er met behulp van API’s bestaande kennis gedeeld worden. Zo kan er gezamenlijk invulling worden gegeven aan de symfonie van de toekomst, waarbij de klant de rol van dirigent op zich neemt.

Naar boven