Blogs

EoSL: verplichte hardware-upgrades of kan het ook anders?

De afkorting EoSL wordt door IT-managers veelal geassocieerd met een opkomende kostenpost. Die vier letters staan immers voor ‘End of Service Life’, wat betekent dat bestaande apparatuur geen ondersteuning meer krijgt van de leverancier. In de praktijk blijkt echter dat EoSL niet per se ‘end of service’ hoeft te betekenen.

Binnen elke organisatie zijn IT-budgetten een vast gegeven, en onderhoud is daar een groot onderdeel van. Niemand zal ontkennen dat het onderhoud van bijvoorbeeld de storage-infrastructuur van cruciaal belang is om te integriteit en de optimalisatie van de IT-dienstverlening van een organisatie te garanderen. Toch is het heel interessant om bij de EoSL van deze hardware de vraag stellen waar de druk precies vandaan komt om de bestaande hardware direct te upgraden. Is er een alternatief?

Tijd voor een nieuw begin?
Voor veel organisaties geldt dat belangrijke delen van hun infrastructuur op toonaangevende merken draaien, zoals Dell EMC, NetApp en HPE. Wanneer deze oplossingen hun EoSL bereiken, dan lijken er vaak maar twee mogelijkheden te zijn: upgraden of de apparatuur zonder ondersteuning blijven gebruiken. EoSL hoeft echter niet einde van de dienstverlening te betekenen. Integendeel, het kan zelfs een kans zijn voor een nieuw begin. Daarvoor is met name een Infrastructure & Operations (I&O)-leider nodig met de creativiteit om te breken met de standaard upgradecyclus. Want als je weet dat meer dan 70 procent van de Fortune 500 bedrijven Third Party Maintenance (TPM) gebruikt voor het onderhouden van hun storage-omgeving, dan wordt al snel duidelijk dat EoSL niet echt het einde van de levensduur van de apparatuur hoeft te betekenen.

Controle over upgrades
I&O-leiders die die zich beperken tot onderhoud door de oorspronkelijke leverancier, worden geconfronteerd met reguliere geforceerde infrastructuurvernieuwingen. Die zijn vaak het gevolg van het strafbeleid van de leverancier, waarbij de prijzen voor ondersteuning van apparatuur na de garantietermijn veel hoger zijn dan de kosten om ze te vervangen. Deze bedrijven zijn vaak sterk afhankelijk van één gevestigde leverancier, die op zijn beurt vrijstelling van onderhoudskosten gebruikt om financiële barrières op te werpen voor andere hardware-leveranciers.

Echte vs. geplande levensduur
Bedrijven als HPE, IBM en Dell EMC hebben bijvoorbeeld allemaal verkoopdoelstellingen die een directe relatie lijken te hebben met de levenscyclus van hun producten. De echte levensduur van storage-arrays in datacenters is veelal zeven tot acht jaar, en dat is vrijwel altijd langer dan hun geplande levensduur. De vraag is daarom: waar komt de haast vandaan om storage-apparatuur bij de EoSL te vervangen vandaan en wie profiteert daar het meest van?

Third-party maintenance
Als de EoSL van een product wordt aangekondigd, betekent dit dat een OEM na een bepaalde datum zal stoppen met het leveren van technische en onderhoudsondersteuning. Het is soms wel mogelijk, maar dan wordt de ondersteuning duurder. De realiteit is echter dat EoSL niet hoeft te betekenen dat de tijd rijp is om je bestaande storage-arrays af schrijven. Sterker nog: upgraden is vaak niet de meest strategische optie als het gaat om EoSL-beheer.

Niemand kent jouw organisatie en het technische fundament beter dan jij zelf. Je zou daarom in staat moeten zijn om zelf te beslissen over het upgradepad van de infrastructuur, zonder dat het besluitvormingsproces wordt beïnvloed door ongefundeerde FUD (Fear, Uncertainty, Doubt).

Gerenommeerde onderzoeksbureaus stellen terecht dat de belangrijkste kernwaarde van TPM-aanbieders is dat ze de onderhoudskosten van oudere storage-arrays kunnen verlagen. En ik kan bevestigen dat zij daar in slagen. In de praktijk is het kostenverschil tussen TPM en door de leverancier geleverde ondersteuning doorgaans tussen de 40 en 70 procent. Dat biedt dus interessante kansen om de kosten te verlagen, lagere tarieven met leveranciers te onderhandelen en de daadwerkelijke levensduur van bestaande opslagsystemen te verlengen. TPM biedt I&O-leiders dus een breekijzer bij onderhandelingen met bestaande leveranciers, waarvan ze misschien niet eens wisten dat ze die hadden.

Storage SLA’s en SLO’s
Voordat je TMP overweegt, zorg er dan wel voor dat je je huiswerk doet. Elk bedrijf wil immers goede relaties onderhouden met zijn dienstverleners en de ondersteuning en oplossingen krijgen die het nodig heeft. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je Service Level Agreements (SLA’s) en Service Level Objectives (SLO’s) kloppen en dat ze de algemene IT- en bedrijfsdoelstellingen ondersteunen. En evalueer altijd je workloads werklast en systemen voordat je een TPM-contract afsluit. Maar als je de EoSL-datum van bepaalde apparatuur is aangekondigd (of snel dichterbij komt), realiseer je dan dat dit het ideale moment is om de mogelijkheden van TPM te verkennen.

Klik hier voor meer blogs van IT-experts.

Naar boven