
Als het om innovaties gaat, dan hoor ik vaak dat bedrijven zich richten op korte projecten. Er ontstaat een idee en dat moet linea recta uitgevoerd worden. Natuurlijk kan dit werken, maar er wordt vaak niet nagedacht over waarom de innovatie zou moeten plaatsvinden en welk vraagstuk hiermee voor de organisatie of de klant wordt opgelost. Het gaat om een gaaf idee, maar een strategie of een plan mist. Bij innovatie is het juist van belang dat er naar de toekomst wordt gekeken. Innoveren is immers niet maar voor even.

Investeer in de toekomst
Een goed startpunt is bijvoorbeeld om te kijken naar de nieuwe technologieën. Welke verwacht je dat onmisbaar gaat worden voor jouw bedrijf? Kijk hierbij niet naar anderen, maar naar wat voor jouw organisatie werkt. Dit kan voor het komende jaar zijn, maar kijk ook zeker naar een plan voor vijf jaar. Wil je innoveren, dan is het belangrijk om een koploper te zijn en vroeg bij de juiste technologie in te stappen. Als we kijken naar ons eigen onderzoek dan wordt er in Limburg het meeste verwacht op het gebied van software development (26%), big data (26%), cloud (24%) en cybersecurity (19%). Opvallend genoeg wordt er niet aan al deze gebieden het meeste geld besteed door de Limburgse organisaties. Zo is er wel het meeste budget voor cloud, gevolgd door software development. Maar big data en cybersecurity komen niet in het rijtje voor. Hier zien we dat de blik nog teveel op het nu is gericht en niet genoeg op de toekomst.
Ook als we naar cijfers van heel Nederland kijken, zien we dat lange termijn innoveren nog te vaak naar de achtergrond verdwijnt. Zo blijkt uit de laatste Global Competitiveness Index dat Nederland is gedaald in innovatievermogen op de lange termijn. Op de noodzakelijke private en publieke lange termijn R&D-investeringen scoort Nederland slechts een zeventiende positie, terwijl Nederland wel aan de kop van Europa staat als het gaat om de meest concurrerende economie. Wereldwijd behalen we een vierde plaats. Om deze positie vast te houden, moet de mindset echt veranderen van korte termijn naar lange termijn.
Concurreren is niet imiteren
Innoveren op de lange termijn is noodzakelijk om het concurrentievoordeel als Nederland, maar ook als organisatie te behouden. Zoals eerder genoemd, is het belangrijk om daarbij een koploper te zijn. Kijk niet om je heen welke technologieën of bedrijfsstructuren populair worden, maar ga uit van je eigen kracht. Welke innovatie helpt het bedrijf en haar klanten verder? Op welke gebieden moet er progressie worden geboekt? Concurreren is niet anderen imiteren, maar juist stappen zetten die anderen niet kunnen kopiëren. Als je enkel op de korte termijn innoveert, loop je het risico dat de concurrentie je inhaalt. Maak een strategie voor innovatie, stel iemand aan die het proces in het bedrijf waarborgt en kijk bij de verschillende disciplines van het bedrijf waar nog verbeteringen mogelijk zijn. Want innovatie is niet alleen het ontwikkelen van een nieuw product, maar kan bijvoorbeeld ook een verbeterde manier zijn om de klant te bedienen. Zolang de innovatie maar nu én in de toekomst de vraagstukken binnen een bedrijf oplost, is het waard om hier tijd en resources aan te besteden.