Document Management

PCI is als een IT-dienstensupermarkt: interview met Bas Kamphuis

pci

Bas Kamphuis, oprichter en CEO van PCI Nederland, ziet een belangrijkere reden voor de goede positie van het bedrijf: “PCI is als een IT-dienstensupermarkt.”

Het is dit jaar 15 jaar geleden dat PCI Nederland werd opgericht. In die tijd groeide het bedrijf uit tot de grootste digitale werkplekaanbieder van Nederland. Hard werk, tactische overnames, slim ondernemerschap en luisteren naar goede ideeën speelden daarbij zeker een rol, maar Bas Kamphuis, oprichter en CEO van PCI Nederland, ziet één nog belangrijkere reden voor de goede positie van het bedrijf: “PCI is als een IT-dienstensupermarkt: klanten kunnen op ieder moment vinden en kiezen voor wat ze nodig hebben.”

HOE IS PCI ONTSTAAN?
“Ik werkte in 2002 al een paar jaar voor printerfabrikant Xerox en besloot: dat kan ik zelf ook. Als franchisenemer bij Canon Nederland kreeg ik het bewerkingsrecht voor Arnhem en Duiven, heb daar snel goede mensen om me heen verzameld, geïnvesteerd en mijn marktaandeel vergroot. Dat liep goed, maar daarmee bouw je geen eigen onderneming op. Daarom besloot ik mijn dienstenportfolio uit te breiden en een eigen facturatiesysteem op te zetten. Met een aantal overnames breidden we vervolgens onze aanwezigheid in Nederland flink uit: in 2009 beschikten we over bewerkingsrecht van Oss tot Den Helder.”

HOE HEEFT PCI ONDANKS DE CRISIS KUNNEN GROEIEN?
“Door de crisis zou onze financiering in de knel komen. Daarom zijn we samen met NIBC een eigen financieringsfonds gestart waarbij contracten met klanten als onderpand voor financiering dienen. Voorheen was dat de hardware, maar met de steeds snellere technologische ontwikkelingen is die steeds minder waard. Op deze manier kunnen klanten op ieder gewenst moment de hard- en software kiezen die ze nodig hebben. Dat werkte, waardoor we met dat financieringsfonds in 2014 Dantuma konden overnemen. We werden in één klap twee keer zo groot en de landelijke speler die we nu zijn.”

WAT VRAAGT ZO’N STORMACHTIGE ONTWIKKELING VAN EEN MANAGER?
“Volgens mij zijn twee zaken heel belangrijk. Ten eerste heb ik nooit geschroomd om de beste mensen om mij heen te verzamelen. Ik ken mijn eigen zwaktes, weet wat binnen het bedrijf mijn kennis en kunde zijn. Te veel managers willen alles in eigen beheer houden, maar met ambitieuze mensen die op dat moment beter zijn kom je net een stap verder. Daarnaast durf ik te zeggen dat doorzettingsvermogen en durf een heel belangrijke rol spelen. Mijn mensen en ik werken hard om onze doelen te bereiken. En crisis of niet, kansen zijn er altijd – je moet ze durven en willen pakken. Belangrijk is wel dat je bij iedere stap in de spiegel kijkt en je afvraagt of de volgende stap wel jouw stap is – je moet het wel kunnen bijbenen.”

HOE BLIJFT PCI MEEBEWEGEN MET DE VRAAG VAN DE MARKT?
“Nederland staat bekend als innovatieland. We spreken ook met zijn allen vaak uit dat we voorop willen lopen. Echter verlangen bedrijven stiekem ook terug naar rust in de tent, zeker op digitaal vlak. Juist omdat we bij PCI door het financieringsfonds zo flexibel kunnen zijn, kunnen bedrijven zeggen: ‘nu nog niet, maar over een jaar willen we het wel.’ Zo helpen we bedrijven op hun eigen tempo te digitaliseren. Als de tijd rijp is, hebben wij alles in huis. Ik zie PCI als een IT-supermarkt: bij ons kunnen klanten op ieder moment vinden en kiezen voor wat ze nodig hebben. Vandaag én morgen.”

HOE ZORG JE DAT PCI KAN LEVEREN WAT ER MORGEN NODIG IS?
“We leveren alle diensten op het gebied van communicatie en documentmanagement, van de nieuwste innovatie tot ouderwetse potloodjes aan toe, allemaal in eigen beheer. Mochten we iets niet in huis hebben, dan hebben we op dit moment de luxe om het in te kopen. Toch proberen we dat te voorkomen door nauw samen te werken met onze hard- en softwareleveranciers. Onze mensen gaan regelmatig naar trainingssessies, zodat ze overweg kunnen met wat echt grote partijen aanbieden. Zo verlenen we als tussenpersoon samen met onder meer Microsoft persoonlijke dienstverlening aan klanten.”

HOE HOUD JE DE DIENSTVERLENING IN PAS MET VERANDERENDE TIJDEN?
“Dat verschilt per bedrijf, maar je ziet inderdaad wel dat mensen beter opgeleid zijn en zaken ook zelf kunnen oplossen. Maar die vooruitgang zorgt er ook voor dat wij storingen al kunnen verhelpen voor een klant ons überhaupt gebeld heeft. We zijn echt van reactief naar proactief beheer gegaan. Door ervoor te zorgen dat klanten niet te lang stilstaan, helpen we ook gelijk onszelf: een goede klantrelatie is waar ons verdienmodel om draait. Dus testen we of nieuwe spullen wel met de bestaande infrastructuur werken en geven we ook trainingssessies aan de klant: voor een MKB’er is IT zo belangrijk dat hij of zij de kennis ook zelf in huis heeft. Het is niet gezond wanneer klanten te afhankelijk van ons zijn.”

HOE ZIET PCI ER OVER TIEN JAAR UIT?
“Tien jaar is een lange periode, maar als ik mijn ambitie voor de komende vijf jaar zou moeten uitspreken: we hebben alles in huis om dé totaalleverancier van Nederland te zijn, dus gaan we er hard aan werken dat de klant ons ook zo gaat zien. Daarnaast willen we ons de komende jaren verder specialiseren in digitale communicatie.”

HEB JE VERDER NOG DROMEN?
“Ik ben me aan het oriënteren op uitbreiding buiten de landsgrenzen, op meerdere manieren. Stel dat bijvoorbeeld een buitenlandse partij de PCI-blauwdruk goed vindt, dan wil ik die best verkopen, zodat die deze uitrolt in de rest van Europa. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om PCI op meerdere manieren interessant te maken en houden. Daarnaast is een beursgang voor mij een langgekoesterde droom. Maar zoals ik zei: ik blijf per stap bepalen of het de juiste is, niet alleen voor mij, maar ook voor PCI. Er leven nu 400 mensen van het bedrijf, die op hun beurt weer familie hebben. Dat is een grote verantwoordelijkheid, één die ik zeker elke dag voel.”

TOT SLOT: WAT DOE JE ALS OP EEN VERJAARDAG IEMAND VRAAGT OF  JE EVEN NAAR DE PRINTER KAN KIJKEN?
“Dat komt wel eens voor. Ik moet eerlijk zijn: er zijn bij PCI veel medewerkers die daar veel meer verstand van hebben dan ik. Dat is ook niet erg: ik vind dat je nooit moet schromen om kennis te halen bij mensen die ergens expert in zijn of hen zelfs naar voren te schuiven. Dat komt hen en de snelheid van onze dienstverlening alleen maar ten goede.”

Klik hier voor meer interviews met IT-experts.

Naar boven