Studentaanhuis is een partnership aangegaan met Ymor om pasafgestudeerde ICT’ers een baan in hun vakgebied te bieden. Studentaanhuis biedt hiervoor naar eigen zeggen een proces dat volledig geënt is op de studenten en hun wensen, maar dat geen werving- en selectiemethode is.
Van bijbaan naar carrière
Studentaanhuis heeft meer dan 1.000 IT-studenten in dienst die als bijbaan allerlei IT-gerelateerde oplossingen bieden bij mensen thuis. Dit varieert van het opschonen van een trage computer tot het oplossen van problemen met netwerkverbindingen. Wanneer deze studenten afstuderen, stromen ze vanzelf uit bij Studentaanhuis. Jaarlijks treden zo’n 250 medewerkers die net zijn afgestudeerd uit dienst om op zoek te gaan naar een baan. Richard Budding, adviseur bij Studentaanhuis, zag een kans om het gat tussen vraag en aanbod in de IT-sector te dichten. Dat bleek een succes: na een samenwerking van minder dan een jaar hebben al acht pas afgestudeerde ICT’ers hun droombaan bij Ymor gevonden.
“Als je net uit de schoolbanken komt is het extreem lastig om een keuze te maken voor een eerste baan”, weet Budding. “Je weet simpelweg nog niet genoeg om een gefundeerde beslissing te nemen. Doordat ik zoveel pas afgestudeerden zag worstelen met die keuze en tegelijkertijd zoveel bedrijven zoals Ymor moeite zag doen om de juiste mensen te werven, besloten we om vanuit Studentaanhuis met een oplossing te komen.” Hij bedacht hiervoor een methode die studenten aan een baan helpt zonder dat er recruiters aan te pas komen. “Hbo’ers en wo’ers zijn bijvoorbeeld een redelijk gesloten groep”, zegt Budding. “Die laten zich niet makkelijk benaderen door recruiters, maar vertrouwen sterker op hun netwerk. Doordat Studentaanhuis al lange tijd een relatie heeft met deze studenten kunnen we op een constructieve manier meedenken over de volgende stap in hun carrière.”
Partnerships
Studentaanhuis heeft een aantal partnerships gesloten om de pas afgestudeerden te begeleiden, onder andere met Ymor en ING. “Deze bedrijven hebben op continue basis ICT-personeel nodig in diverse disciplines”, zegt Jaap van Meerveld, directeur van Studentaanhuis. “Bovendien zijn er veel doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden, wat cruciaal is voor de carrièreontwikkeling van starters. De samenwerking met Ymor en Studentaanhuis draait om het faciliteren van de starter, en dat maakt dit proces uniek in z’n soort. Het is aan de student om aan te geven dat ze een baan zoeken, waarna Studentaanhuis mogelijke opties geeft. Voordat studenten aan een organisatie worden voorgesteld, spreekt Studentaanhuis uitvoerig met de starter over zijn of haar wensen. Op basis hiervan wordt er dan gekeken of er een match is bij één van de partners. Studentaanhuis neemt dus altijd een faciliterende rol aan. Het blijft de keuze van de student om bij een bedrijf langs te gaan of niet.”
Meet & greet
Als er afgestudeerden zijn die qua profiel overeenkomen met Ymor en interesse hebben in een baan, worden ze uitgenodigd voor een meet & greet. Tijdens deze avond kunnen meerdere starters op een laagdrempelige manier kennismaken met het bedrijf door middel van presentaties en een borrel. Wanneer er een klik is, wordt de starter aangemoedigd om te solliciteren bij Ymor. Zo’n 90 procent van de starters die bij een meet & greet aanwezig zijn, besluiten daadwerkelijk te solliciteren. Na de indiensttreding volgt een traineeship van één tot twee jaar, waarin zij, door verschillende rollen en functies te vervullen, de kneepjes van performancemanagement leren en in aanraking komen met diverse klanten.
Volgens Amanda van den Bergh, HR-manager bij Ymor, zijn de meet & greets succesvol. “Waar Ymor eerder moeite had om voldoende starters te werven, hebben we dit jaar onze wervingsdoelstellingen al behaald. Dankzij de samenwerking met Studentaanhuis zijn er veel meer starters aangenomen. De zoektocht voor starters die in 2019 kunnen beginnen, is al gestart. De kwaliteit van de starters die momenteel ons traineeship doorlopen is hoog. Het zijn enorm gemotiveerde mensen met passie voor hun vak. Het is natuurlijk niet voor niets dat ze als bijbaan bij Studentaanhuis gestart zijn. Dat maakt de succesratio zo hoog.”
Uitbreiding in de toekomst
Inmiddels hebben acht starters van Studentaanhuis hun plek gevonden bij Ymor, maar de toekomst biedt zeker nog mogelijkheden. Iman Alipour, managing director bij Ymor, ziet kansen genoeg: “Ik zie dat onze klanten in hetzelfde schuitje zitten en ook moeite hebben om goed ICT-personeel te vinden. Momenteel werk ik dan ook aan de mogelijkheid om vanuit Ymor met hen een partnership aan te gaan. Op die manier helpen we elkaar om personeel van hoge kwaliteit te vinden.”