• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • ICT in de Praktijk
  • Nieuws
    • Channel
    • Cloud
    • Digitale Transformatie
    • Document Management
    • Information Management
    • Operational Technology
    • Networking
    • Onderzoek
    • Werving
    • Producten
    • Security
    • Spotlight on Partners
    • Telecom
    • Transport & Logistiek
    • Women in IT
  • Blogs
  • Over Focus on IT
    • Doelgroepen en bereik
    • Presenteer je bedrijf
    • Content as a Service
  • Contact
Focus on IT

Focus on IT

ICT in de Praktijk

presenteer je bedrijf

Websites en apps toegankelijk vanaf 2025? Dan moet je nu beginnen!

11 oktober 2022 | door: Mels Dees

internet

Het World Wide Web had als oorspronkelijk doel om informatie voor iedereen toegankelijk te

maken. Helaas is dit door de groeiende digitalisering lang niet altijd het geval. Voor veel mensen met

een beperking kost het vaak erg veel moeite om online uit de voeten te kunnen.

Eindelijk is dit besef nu doorgedrongen bij de overheid, nu nog bij bedrijven. In 2025 wordt nieuwe

wetgeving van kracht die websites en apps verplicht om te voldoen aan internationaal geldende

richtlijnen voor toegankelijke online content. Niet alleen Nederland, maar de hele Europese Unie

moet hieraan geloven. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk aan te beginnen als bedrijf, niet

alleen om aan de wet te voldoen maar om je doelgroep te verbreden, op te vallen in de markt en

jouw product en/of dienst gewoon beter te maken voor iedereen. Maar wat is nu precies

toegankelijkheid en waarom is het zo belangrijk? Humanoids laat zien waarom je nu moet beginnen.

En vooral waar.

Wetgeving

28 juni 2025. Dat is de dag dat de nationale wetgeving voor toegankelijkheid live gaat en bedrijven

hieraan moeten gaan voldoen. En dat lijkt verder weg dan het daadwerkelijk is. Bij Humanoids zien

we dat bedrijven pas focussen op toegankelijkheid wanneer ze hiertoe verplicht zijn. Zonde. Een

website of app wordt namelijk niet vanzelf toegankelijk. Een website toegankelijk maken is een

verandering maken in je ontwerp- en ontwikkelproces. Dit traject heeft veel onderzoek nodig om je

doelgroep beter te begrijpen.

Een toegankelijke website

Wat is nu precies een toegankelijke website? Een toegankelijke website betekent dat deze bruikbaar

is voor zoveel mogelijk mensen, doordat bij het bouwen rekening is gehouden met uiteenlopende

capaciteiten van doelgroepen. Oók voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan blinden en

slechtzienden, of mensen met een motorische handicap. Maar ook laaggeletterden of minder

digitaal vaardigen vallen onder deze doelgroep. Dat staat alles bij elkaar in Nederland alleen al gelijk

aan een groep van 4 miljoen gebruikers. Daarnaast kan iedereen wel eens beperkt zijn door tijdelijke

omstandigheden. Denk aan gewond zijn, stressvolle situaties, fel zonlicht of te veel herrie om je

heen. De grenzen van beperkt zijn, verschuiven door de digitale innovaties. Er wordt steeds meer

gevraagd van mensen.

Uiteindelijk moet iedereen de content van een website makkelijk bereiken, navigeren en gebruiken.

Inclusiviteit is belangrijk, offline én online.

Het grootste voordeel van een toegankelijke website is dat iedereen je website kan gebruiken. Zelfs

mensen zonder beperking, ervaren je website als prettiger. Maar er zijn meer voordelen. Een

toegankelijke website maakt je sneller vindbaar, geeft je groter bereik, is kostenbesparend op lange

termijn en je onderscheidt jezelf van je concurrenten. Een win-win situatie dus, als je het ons vraagt.

Maar het valt eigenlijk ook onder de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een organisatie.

Eerste signalen van een niet-toegankelijke website

We zien op dit moment dat veel bedrijven geen idee hebben dat hun websites en apps onvoldoende

toegankelijk zijn, met name voor mensen die blind, slechtziend, kleurenblind of laaggeletterd zijn.

Daardoor wordt het websitegebruik als onprettig ervaren. Het is voor hen haast onmogelijk om via

een webshop een product te kopen of tekst te kunnen lezen. Bedrijven zijn zich hier vaak niet

bewust van. Hoe herken je dat je website niet toegankelijk is?

Begin met kijken naar je klantenbestand, de producten en diensten die je aanbiedt en verzamel data

over huidig gebruik. Zie je dat mensen vastlopen of afhaken en kun je deze groep identificeren? Kijk

dan of deze gelijkenissen botsen met wat je vraagt van je klanten om je producten en diensten te

kunnen gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om de markt, social media en maatschappij in de

gaten te houden. Mensen met beperkingen of kwetsbaarheden zijn een stuk mondiger dan vroeger

en geven genoeg signalen waar ze tegenaan lopen. Hou ontwikkelingen binnen online

toegankelijkheid goed in de gaten en beoordeel continu of je website en apps hieraan voldoen.

Een continu en multidisciplinair proces

Hoe zorg je ervoor dat je website toegankelijk is? Eén simpel antwoord bestaat niet.

Toegankelijkheid is namelijk een proces waarbij continuïteit en multidisciplinariteit centraal staat.

Bovendien is wat wel en niet toegankelijk is, heel erg afhankelijk van de producten en diensten waar

het om gaat. Wat vragen die voor capaciteiten en vaardigheden van de gebruiker? Het is dus

belangrijk is om onderzoek te blijven doen. Daarmee krijg je inzicht in je online landschap.

Vaak wordt gedacht dat het toegankelijk maken van een website de taak is voor webdevelopers.

Niets in minder waar. Er zijn heel veel teams verantwoordelijk. Denk maar aan developers en UXdesigners

maar ook marketeers, product owners, data analisten, software architecten en managers.

Elke functie draagt wat bij. Een goede toegankelijke website maken kost tijd. Begin er bovendien zo

snel mogelijk mee, al helemaal als je een nieuwe website bouwt. Achteraf aanpassen naar

maatregelen kost meer energie, tijd en geld.

Voldoen aan de European Accessibility Act met Humanoids

Externe partij

Dit artikel werd bijgedragen door een externe partij. De redactie van Focus on IT is niet verantwoordelijk voor de inhoud of de meningen die hierin naar voren komen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Footer

Een uitgave van: Bizzer Media
Uitgever: Ido Kramer
Constantiastraat 46
1215 CK Hilversum
06 – 46 854 345
redactie@focuson-it.nl

Cookie Beleid
Privacyverklaring
  • Blogs
  • Nieuws
  • Over Focus on IT
  • Praktijk
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Zoeken

Copyright © 2023 · Focus on IT · Log in