
Oracle CloudWorld – voor het tweede post-covidjaar in Las Vegas – staat dit jaar vooral in het teken klantsucces. Zo sprak Oracle-CEO, Safra Katz, in haar openingskeynote met de CEO’s van een vijftal klanten die succesvol overstapten naar de cloud om hun klanten beter te kunnen bedienen. “It’s ultimately about making our customers successful.”
Veel bedrijven zitten middenin hun digitale transformatie en hoewel de publieke cloud allang geen exoot meer is, blijven organisaties de overstap van eigen systemen naar de cloud spannend vinden. “Voor vrijwel ieder bedrijf is groei essentieel. De technologie is daar allang klaar voor. Het gaat nu vooral om de mindset van mensen”, stelt Katz in haar keynote.
De groei van Uber
Als eerste sluit Dara Khosrowshahi, CEO van Uber, aan op het podium van CloudWorld om te vertellen over de transformatie van het bedrijf. “We startten in 2010 met het vervoeren van mensen door slechts één druk op de knop”, vertelt hij. “Alles was gefocust op ritten. Inmiddels hebben we als missie om niet alleen mensen, maar ook eten en dingen te vervoeren.” Transport was zo’n zes jaar geleden slechts 5 procent van de totale omzet van het bedrijf, maar is inmiddels fors gegroeid naar 50 miljard dollar. Per kwartaal worden er twee miljard ritten via het Uber-platform uitgevoerd met zes miljoen chauffeurs. De kracht van het bedrijf ligt in het platform – dat draait op Oracle, vertelt Khosrowshahi. “Doordat we over enorme hoeveelheden data beschikken, kunnen we zien en voorspellen waar uitdagingen zitten en waar we als organisatie waarde kunnen toevoegen. Zo ontwikkelt Uber momenteel een busdienst in Egypte bijvoorbeeld. “We groeien in een heel rap tempo, daarom is het belangrijk dat ons platform met ons meegroeit en daarin speelt Oracle Cloud een grote rol.”
Megamigratie
Een andere Oracle Cloud-klant die zich op CloudWorld presenteerde is het Canadese Loblaw, supermarkt, drogist en financieel dienstverlener met de missie om het leven van Canadezen te vereenvoudigen. David Markwell is Chief Technology and Analytics Officer bij Loblaw en wordt door Katz op het podium ondervraagd over SAP-migratie naar de cloud. “We draaien een van de grootste single-instance SAP-databases ter wereld – meer dan 180 TB – waarmee we bijna elk onderdeel van ons bedrijf beheren, van prijskaartjes tot financiële gegevens.” Het bedrijf zocht naar een platform in de cloud dat de workload van de organisatie aankan, kosteneffectief is en waarbij securityrisico’s zo klein mogelijk zijn. Het kwam uit bij Oracle Cloud. “”Het was uiterst belangrijk voor ons om de risico’s tijdens de overstap naar de cloud te minimaliseren. De SAP-database moest na de migratie correct functioneren om het succes van onze bedrijven te waarborgen,” aldus Markwell. “Oracle Cloud had bewezen ervaring met het draaien van databases op deze schaal in de cloud, waardoor ze de juiste keuze waren voor dit werk. De echte bevestiging kwam toen onze postmigratietests een prestatieverhoging van 35 procent in belangrijke SAP-transacties lieten zien. De resultaten spreken voor zich.” Ook Markwell ziet dat het vooral een kwestie van mindset is. “We hebben in aanloop naar de migratie veel mensen en afdelingen moeten overtuigen dat de cloud veilig is, betrouwbaar en de vereiste prestaties aan kan. Change management vormde dan ook een groot onderdeel van het migratieproject.”
Forse TCO-verbetering
Dat beaamt Leonardo Capdeville, Chief Technology Information Officer bij de Braziliaanse telco TIM. Dit was het eerste telecombedrijf ter wereld dat zijn volledige omgeving van on-premise naar de cloud verhuisde. “Dat was een behoorlijk project”, vertelt Capdeville aan de bezoekers van CloudWorld. “Maar noodzakelijk voor ons. We zagen een aantal ontwikkelingen, zoals de marktconsolidatie en de 5G-veiling, die cruciaal zouden zijn voor onze transformatie. Gecombineerd met een sterke balans, was dit het moment voor ons om te investeren.” Aangezien TIM de eerste telco was die zo’n grote migratie aanging, moest het zelf het wiel uitvinden. “We hebben met verschillende afdelingen mogelijke risico’s in kaart gebracht, maar het belangrijkste was om de mindset van betrokkenen te verbeteren. Ze te laten kijken naar de kansen van de cloud. De stap naar de cloud heeft ons een TCO-verbetering van 30 procent opgeleverd.”