• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • ICT in de Praktijk
  • Nieuws
    • Channel
    • Cloud
    • Digitale Transformatie
    • Document Management
    • Information Management
    • Operational Technology
    • Networking
    • Onderzoek
    • Werving
    • Producten
    • Security
    • Spotlight on Partners
    • Telecom
    • Transport & Logistiek
    • Women in IT
  • Blogs
  • Over Focus on IT
  • Contact
Focus On IT

Focus On IT

ICT in de Praktijk

Betalen met data: 88% van de mensen die ChatGPT gebruikt op werk is niet op de hoogte van privacy gevaren

26 juni 2024 | door: Redactie Focus on IT

Maar liefst 88 procent van de werknemers in Nederland die ChatGPT veelvuldig gebruikt voor werk, is niet op de hoogte van de kostprijs die ze daarvoor met data betalen. Dit blijkt uit recent onderzoek* door Brthrs Agency, gespecialiseerd in AI-toepassingen binnen bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat professionals in de zakelijke dienstverlening, zorg, onderwijs, ICT, financiële sector en juridische dienstverlening veelvuldig gebruik maken van ChatGPT. Daardoor worden grote hoeveelheden data van Nederlandse bedrijven gebruikt om het AI-model te trainen. Dit vormt een aanzienlijk risico voor gegevensbescherming en privacy. 

Betalen met je data
Het onderzoek onder werkend Nederland, legt bloot dat ondanks de voordelen van AI, er ernstige zorgen bestaan over de veiligheid van gevoelige informatie. Bovendien toont het onderzoek aan dat maar liefst 67% van de respondenten bedrijfsgevoelige informatie deelt, zoals strategiedocumenten, financiële rapporten en vertrouwelijke notulen van vergaderingen.

Steeds meer AI-bedrijven, waaronder OpenAI, maken hun AI-diensten gratis toegankelijk. Waar er in het begin nog een groot verschil zat tussen de gratis variant en de betaalde variant, worden deze verschillen steeds kleiner. De reden hierachter is dat zij op zoek zijn naar data om hun model te trainen. Hoe beter de gratis variant, hoe meer mensen deze gebruiken en daarmee indirect betalen met hun data. Dit roept kritische vragen op over de balans tussen toegankelijkheid en de veiligheid van gevoelige informatie.

“Het feit dat meer en deel van de mensen niet op de hoogte is van de privacy gevaren, is zorgwekkend,” aldus techfilosoof Aaron Mirck, auteur van het boek AI, voorbij de hype. “Door gebruik te maken van de gratis versies en soms ook betaalde versies, betalen bedrijven vaak met hun data, wat kan leiden tot ernstige privacy- en beveiligingsproblemen. Het is cruciaal dat organisaties zich hiervan bewust zijn en de nodige maatregelen nemen om hun gegevens te beschermen.”

Tech-ondernemer Robert Keus van Brthrs Agency voegt hieraan toe: “Wij zien dat weinig organisaties een AI-beleid hebben. Daarnaast zijn zij niet op de hoogte van ontwikkelingen rondom AI. Er zijn bijvoorbeeld manieren om AI veilig te gebruiken en zelfs te voldoen aan de AVG, maar door gebrek aan kennis worden er vaak geen of verkeerde keuzes gemaakt.”

Ook betaalde versie van ChatGPT gebruikt data om model te trainen
Wat veel mensen niet weten, is dat niet alleen bij de gratis versie, maar ook bij de betaalde Plus-variant van ChatGPT data standaard wordt gebruikt voor het trainen van het model.  Gebruikers kunnen weliswaar via de ‘Settings’ aangeven dat ze niet willen dat data gebruikt wordt, echter wordt dit slechts op hele kleine schaal gedaan blijkt uit navraag onder de respondenten. Alleen bij ChatGPT for Teams, Enterprise en Microsoft Co-Pilot wordt je data standaard niet meegenomen om het model te trainen.

Onderzoeksresultaten
In het onderzoek zijn mensen bij meer dan 250 bedrijven en organisaties bevraagd die werkzaam zijn in de zakelijke dienstverlening, zorg, onderwijs, ICT, financiële sector en juridische dienstverlening. Allereerst werd hen gevraagd of ze een AI chat gebruiken voor hun werk (of waarom niet), tevens werd gevraagd welke AI chat ze gebruiken en of ze op de hoogte zijn van het gebruiken van hun data om het model te trainen.

Primaire Sidebar

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Footer

Een uitgave van:

Alibi Communicatie- en Uitgeefprojecten BV

Editor: Robbert Hoeffnagel
+31 651282040
redactie@focuson-it.nl

Cookie Beleid
Privacyverklaring
  • Blogs
  • Nieuws
  • Over Focus on IT
  • Praktijk
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Zoeken

Copyright © 2025 · Focus on IT · Log in