• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • ICT in de Praktijk
  • Nieuws
    • Channel
    • Cloud
    • Digitale Transformatie
    • Document Management
    • Information Management
    • Operational Technology
    • Networking
    • Onderzoek
    • Werving
    • Producten
    • Security
    • Spotlight on Partners
    • Telecom
    • Transport & Logistiek
    • Women in IT
  • Blogs
  • Over Focus on IT
    • Doelgroepen en bereik
    • Presenteer je bedrijf
    • Content as a Service
  • Contact
Focus on IT

Focus on IT

ICT in de Praktijk

presenteer je bedrijf

Business Intelligence ontsluit de kracht van zorgdata

14 september 2022 | door: Redactie Focus on IT

diabetes

Data-analyse speelt een steeds belangrijker rol in organisaties. Informatie uit het callcenter leidt tot verbeteringen in de productie van een onderneming, marketingdata zorgen voor input voor verkopers, terwijl gegevens over productverbeteringen juist weer leiden tot aanpassingen in de marketingcampagne. In een middelgrote onderneming is een fors team dagelijks met het verzamelen en verwerken van data bezig.

Kracht van zorgdata

Een gemiddeld ziekenhuis is een grote organisatie, maar in veel gevallen is de afdeling Business Intelligence (BI) niet aanwezig of onderbezet. Dit, terwijl juist een zorginstelling maximaal kan profiteren van de kracht van data. Immers: een berg aan gegevens is beschikbaar, datasets bevinden zich vaak al in digitale systemen (zoals het EPD) en het opleidingsniveau binnen de organisatie is hoog. Daarnaast staat de zorg continu onder druk: de vraag is groot, de wachtlijsten groeien, personeel is moeilijk te vinden en budgettaire uitdagingen zijn er altijd.

Van data naar informatie

De stap naar datagedreven werken biedt op verschillende fronten verlichting voor de zorgsector. De kwaliteit van de dienstverlening kan toenemen, evenals de efficiency. Met de inzet van BI-oplossingen wordt de beschikbaarheid, betrouwbaarheid, bruikbaarheid en beheersbaarheid van de informatievoorziening verbeterd.

Zo kunnen medewerkers binnen een zorginstelling op basis van data bijvoorbeeld voorspellen welke cliënt op welk moment zorg nodig heeft. Op deze manier wordt beschikbare data vertaald naar informatie die bruikbaar is bij de dagelijkse werkzaamheden van zorgverleners.

Silo-overstijgend werken

Nu worden dergelijke vergezichten al langer geschetst, maar vaak niet gerealiseerd. Wat is nodig voor succes? Ten eerste moet de Business Intelligence-applicatie gebruiksvriendelijk zijn. Daarnaast is het van belang dat de applicatie silo-overstijgend kan opereren. Bijvoorbeeld door bestanden uit verschillende databases te combineren en daarmee verschillende professionals van informatie te voorzien.

Goed inzicht in data

Met applicaties die zich in de praktijk bewezen hebben kunnen medewerkers zoeken in zowel gestructureerde als ongestructureerde data. De zoekopdrachten kunnen zich richten op een breed spectrum aan informatie, variërend van het type complicaties na een operatie tot het gewicht van de patiënt.

Deze data kunnen vervolgens zowel de dagelijkse zorg voeden als gegevensverzameling voor wetenschappelijk onderzoek ondersteunen. Zo helpt BI de muren tussen silo’s te slechten en slaat zo de brug tussen zorg- en onderzoeksvraagstukken.

Self Service Business Intelligence

Zoals gezegd zijn in de gezondheidszorg bijna oneindig veel databronnen beschikbaar. Van financiële overzichten tot wachtlijsten, van cliëntdata tot medewerkersgegevens en van zorgverzekeraarsafspraken tot tevredenheidsonderzoeken. De verschillende professionals willen echter uit die berg aan gegevens steeds heel specifieke informatie halen. Vaak echter, kunnen de onderbezette BI-afdelingen niet meteen antwoord geven op alle informatievragen. Er ontstaat (ook daar) een wachtlijst.

Een mogelijkheid die dit probleem kan verminderen is Self Service Business Intelligence, afgekort tot SSBI. Het idee van SSBI is dat alle medewerkers zelf dashboards maken en inzetten voor hun dagelijkse werkzaamheden. Dat houdt in dat eigenlijk iedereen in de organisatie zelf actief met het onderzoeken van data bezig is.

Regie bij de medewerkers

Volgens onderzoeksbureau Gartner wordt het breed inzetten van data en analytics binnen zorgorganisaties erg belangrijk de komende jaren. SSBI kan organisaties helpen de omslag naar een datagedreven instelling te maken. Het zorgt ervoor dat alle medewerkers zélf dashboards creëren en slim inzetten voor dagelijkse werkzaamheden. De regie over het maken van data-dashboards wordt zo bij de professionals gelegd die concreet op zoek zijn naar informatie. Efficiënter kan het niet!

Kennissessie

Wilt u weten hoe BI de brug slaat tussen zorg- en onderzoeksvraagstukken? PADDLS organiseert op 22 september een diepgaande kennissessie. Samen met kennispartners CTcue en IQVIA kunt u sparren en discussiëren met vakgenoten. Meld u hier aan.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Footer

Een uitgave van: Bizzer Media
Uitgever: Ido Kramer
Constantiastraat 46
1215 CK Hilversum
06 – 46 854 345
redactie@focuson-it.nl

Cookie Beleid
Privacyverklaring
  • Blogs
  • Nieuws
  • Over Focus on IT
  • Praktijk
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Zoeken

Copyright © 2023 · Focus on IT · Log in