
Nederlandse organisaties voelen een noodzaak tot innovatie: negen op de tien bedrijven bevindt zich op dit moment in een digitale transformatie. Een van de grootste uitdagingen hierbij is de culturele weerstand tegen verandering binnen de organisatie, zo blijkt uit het rapport ‘Future Culture: Building a Culture of Innovation in the Age of Digital Transformation’ van Cornerstone OnDemand en IDC.
Cornerstone OnDemand en IDC voerden het onderzoek voor het derde jaar op een rij uit en de editie van dit jaar is de grootste ooit. De focus van het onderzoek ligt op innovatie en organisatiecultuur. Bijna 2.000 HR, IT en business managers werkzaam bij bedrijven met meer dan 500 werknemers in 14 Europese landen deden aan het onderzoek mee.
Het onderzoek verkent het verband tussen de snelheid waarmee Europese organisaties innoveren en talent management, en toont aan dat verschillende elementen van invloed zijn op de snelheid van innovatie. Hoe talent wordt gevonden, hoe het beoordelingsproces is ingevuld, hoe werknemers de organisatie aanbevelen, de mate van culturele weerstand en hoeveel er wordt samengewerkt hebben allen hun invloed op de innovatiesnelheid.
Drempels voor verandering
De grootste drempel voor digitale transformatie in Nederland is voor het tweede jaar op rij culturele weerstand tegen verandering (38 procent, tegenover 37 procent in 2017). Positief is dat uitdagingen zoals een gebrek aan visie bij de leiding, het niet kunnen vinden van het juiste talent of vaardigheden en een gebrek aan kennis om doelstellingen te behalen in ons land lager zijn dan in de rest van Europa. De onderzoeksresultaten laten zien dat de uitdagingen op dit moment vooral liggen in het daadwerkelijk uitvoeren van digitale transformatieprojecten, en minder in het formuleren en voorbereiden van plannen.
De vijf meest genoemde uitdagingen wat betreft digitale transformatie in Nederland zijn:
Met het oog op de toekomst moeten Nederlandse bedrijven er alert op zijn dat hoewel verouderde IT een belangrijke uitdaging blijft, er nieuwe uitdagingen aan de horizon opdoemen. Naast culturele weerstand kampt men met onvoldoende partners en een tekort aan beschikbare technologie. Dat laatste probleem ontstaat vooral wanneer bedrijven de stap maken van het verkennen van digitale mogelijkheden naar de uitvoerende fase. Het is opvallend dat hoewel Nederland het dit jaar beter doet dan het Europese gemiddelde van 2017, de percentages van de Nederlandse top vijf uitdagingen dit jaar hoger liggen dan in andere Europese landen zoals Frankrijk en Duitsland.
Andere belangrijke Nederlandse uitkomsten uit het onderzoek zijn:
- Vacaturebanken en interne recruitment (beide 54 procent) zijn de belangrijkste bronnen voor het aannemen van nieuw personeel. Slechts een kwart van de Nederlandse organisaties geeft aan dat referenties een belangrijke bron voor recruitment zijn, waarmee dit de minst genoemde bron is.
- Vaardigheden (56 procent) en opleiding (45 procent) zijn de belangrijkste wervingscriteria, gevolgd door probleemoplossend vermogen (38 procent). Cultural fit speelt met 23 procent een iets kleinere rol in Nederland dan in de rest van Europa (27 procent).
- Training ‘on the job’ is met 53 procent de meest voorkomende vorm van training en ontwikkeling, op gepaste afstand gevolgd door traineeprogramma’s. Meer formele trainingsmethodes zoals MBA programma’s worden door maar 16 procent van de Nederlandse bedrijven ingezet.
“Digitale transformatie, automatisering en kunstmatige intelligentie leiden ons naar de ‘skills economy’, waarin Nederlandse ondernemingen nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om innovatie mogelijk te maken. Iedereen is het erover eens dat innovatie voor bedrijven cruciaal is om te kunnen overleven in de snel veranderende digitale wereld, maar culturele weerstand ontstaat omdat innovatie abstract kan zijn en moeilijk te definiëren”, zegt Vincent Belliveau, executive vice president en general manager EMEA bij Cornerstone OnDemand. “Nederlandse organisaties zijn hard bezig om de muren te slechten die digitale transformatie in de planningsfase in de weg staan, zoals culturele weerstand. De belangrijkste uitdagingen liggen nu op het vlak van uitvoering. We zien eveneens dat financiën een minder groot probleem vormen, het is nu zaak dat er geïnvesteerd wordt in technologie en partnersamenwerkingen die nodig zijn voor een succesvolle digitale transformatie. Alleen dan kunnen Nederlandse organisaties de strijd aan blijven gaan met Europa’s meest innovatieve bedrijven. Ook kunnen ze nadenken over andere methodes om personeel te werven, bijvoorbeeld het aannemen van pas-afgestudeerden. Zij kunnen innovatie bevorderen, de culturele weerstand wegnemen, en verminderen bovendien de afhankelijkheid van recruitmentbureaus.”