Digitale transformatie

HHNK houdt droge voeten met MobileIron

hhnk

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) zet Enterprise Mobility Management van MobileIron in om apparaten en apps te beheren en beveiligen.

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) zet de Enterprise Mobility Management (EMM)-oplossing van MobileIron in om de iOS- en Android Enterprise-apparaten van ruim 950 medewerkers te beheren en beveiligen. Sinds de implementatie van MobileIron heeft het waterschap haar manier van werken fundamenteel veranderd.

Het waterschap HHNK zuivert de watervoorziening voor meer dan 1 miljoen inwoners in het noordwesten van Nederland. HHNK onderhoudt daarnaast wegen en bruggen in buitenstedelijk gebied en levert crisismanagement-diensten. Het waterschap ondersteunt omliggende gemeenten bij risicobeheersing als gevolg van de stijgende zeespiegel en veranderende weersomstandigheden in gebieden onder zeeniveau. Door het bewaken van meer dan 1.400 kilometer aan kustlijn, helpt HHNK bovendien om overstromingen te voorkomen.

Efficiëntie in communicatie en beheer
In 2013 introduceerde HHNK mobiele apparaten waarmee medewerkers op kantoor en in de buitendienst veilige toegang hebben tot e-mail, agenda’s en contracten op zowel iPads en Android-toestellen. Na enige tijd wilde HHNK de mobiele toepassingen uitbreiden zodat medewerkers met deze apparaten ook kunnen communiceren binnen de organisatie. Bij de IT-afdeling ontstond hierdoor de noodzaak om het beheer en de configuratie van de apparaten te vereenvoudigen. Tot op dat moment deed men dit nog handmatig, maar dat werd door de uitbreiding van de toepassingen te tijdrovend en omslachtig.

HHNK onderzocht verschillende enterprise mobility management (EMM)-oplossingen en koos uiteindelijk voor MobileIron om alle mobiele apparaten veilig te beheren. MobileIron voorziet in een ‘gecontaineriseerde’ omgeving met single sign-on (SSO) zodat alle medewerkers veilige toegang hebben tot informatie. De buitendienst werkt onderweg met beveiligde apps. In samenwerking met zijn technologiepartner KPN implementeerde HHNK MobileIron op ruim 1.300 appraten binnen de organisatie. Het waterschap verwijderde zodoende de complexiteit uit het beheer en de configuratie voor de IT-afdeling.

hhnk bas wassink

Met MobileIron kunnen we alle nieuwe mogelijkheden die smartphones bieden integreren in onze organisatie en een hele wereld aan apps openstellen voor onze mensen.

Bas Wassink, applicatiebeheerder bij HHNK.

MobileIron bespaart tijd voor mobielbeheer
Alle HHNK-medewerkers hebben nu veilige toegang tot informatie en gebruiken onderweg beveiligde apps. HHNK stelt hiervoor smartphones beschikbaar voor zowel zakelijk als privégebruik. Aanvankelijk was het configureren en installeren van apps nog handwerk. Naarmate steeds meer medewerkers de apparaten gebruikten, was dat niet praktisch meer en ging de organisatie op zoek naar een efficiëntere manier om de apparaten gebruiksklaar te maken.

Het beheergemak van MobileIron, inclusief de ingebouwde ondersteuning van meerdere besturingssystemen, was een van de kritieke succesfactoren voor het realiseren van de digitale transformatie, zegt Bas Wassink, applicatiebeheerder bij HHNK. “MobileIron is ideaal voor ons, omdat het multi-OS platform alle implementatietechnologieën ondersteunt die we gebruiken om devices te configureren, inclusief het Apple Device Management Program (DEP), Android Enterprise en Samsung Knox. Zo kunnen we onze medewerkers opties bieden en kunnen we toch alle gegevens op het gekozen device volledig en eenvoudig beveiligen. Door MobileIron te gebruiken zijn we in korte tijd veel efficiënter geworden, zijn onze medewerkers tevredener en hebben we bij kunnen dragen aan de realisatie van onze duurzaamheidsdoelstellingen.

HHNK vereist dat alle apps werken op zowel Android- als iOS-apparaten. met MobileIron worden deze apps gecontaineriseerd met MobileIron AppConnect voor iOS of Android Enterprise en Samsung Knox voor Android. De veilige gecontaineriseerde omgeving staat centraal in de organisatie. Hiermee kan de IT-afdeling apps en beleidsregels configureren, uitrollen en updaten zonder enige handmatige handelingen. De IT-afdeling kan bovendien zowel zelf ontwikkelde als openbare apps beheren, persoonlijke apps gescheiden houden van zakelijke en veilige toegang bieden tot apps zonder een VPN.

Een wereld aan apps voor alle mensen
Sinds de implementatie van MobileIron in 2013 is de workflow binnen HHNK aanzienlijk veranderd. “Mobiele apps en apparaten met beveiliging van MobileIron maken het werk gemakkelijker”, zegt Wassink. “Ze introduceerden innovatieve manieren om specifieke bedrijfsdoelstellingen te halen. Dat was voorheen niet mogelijk. Met MobileIron kunnen we alle nieuwe mogelijkheden die smartphones bieden integreren in onze organisatie en een hele wereld aan apps openstellen voor onze mensen.”

Een goed voorbeeld daarvan is de perspectief-app om onderhoudsverzoeken in te dienen op basis van foto’s van problemen, zoals gaten in de weg. Een reparatieverzoek gaat direct naar het externe onderhoudsbedrijf. Powermobiel is een andere app die helpt bij het stroomlijnen van het werk van de buitendienst, zoals dossierbeheer en waterinspecties. Met deze app hebben de medewerkers toegang tot actuele bestanden en opdrachten en kunnen ze hun dossiers direct updaten. HHNK beheert beide apps met Apps@Work en beveiligt deze met MobileIron Tunnel.

Kantoormedewerkers en het management gebruiken ook mobiele apps om het werk te vergemakkelijken. Met de vergaderapp iBabs Pro maken en delen 300 medewerkers afspraken en notulen. Teams bewerken en delen met Docs@Work versleutelde documenten en bestanden via e-mail en krijgen toegang tot de bestandsservers waardoor zij veilig bestanden kunnen toevoegen, delen en bewerken. Deze nieuwe digitale manieren van werken zijn inmiddels ingeburgerd en hebben een aanzienlijke impact op het papierverbruik binnen HHNK.

hhnk hendrik van de velde

De toekomst: nog meer mobiele mogelijkheden
Hendrik van de Velde, directeur Benelux van MobileIron is trots dan zijn bedrijf de beveiliging van een organisatie ondersteunt die zo’n belangrijke taak vervult in Nederland. “Het is fascinerend om te zien hoe HHNK in korte tijd zo’n enorme transformatie heeft gerealiseerd met inzet van een groot deel van onze oplossingen. HHNK biedt medewerkers keuzemogelijkheden en gebruiksgemak terwijl de organisatie tegelijkertijd de beschikbare implementatie- en managementtechnologieën maximaal benut. Dit maakt ze een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat het moderne werken heeft omarmd.”

Voor HHNK houdt het hiermee niet op. Het waterschap verwacht op korte termijn verschillende bedrijfsprocessen te transformeren door middel van veilige mobiele apparaten en apps. Allereerst gaat men, aangezien onderhoudsmedewerkers schaars zijn, een manier ontwikkelen om onderhoudsverzoeken sneller in te dienen en efficiënter af te werken. Dat kan bijvoorbeeld met een mobiele app management (MAM)-oplossing op de apparaten van onderaannemers. Vervolgens wil HHNK gedetailleerde landkaarten van de provincie installeren op mobiele apparaten. Hiermee kunnen technici de conditie van het wegennet accurater en efficiënter vastleggen.

Tot slot is HHNK van plan om de vaste telefoonverbindingen op kantoor te verwijderen en met MobileIron alle interne communicatie over te zetten op Skype for Business. Hierdoor zijn er geen kosten meer voor het onderhoud van vaste verbindingen en kunnen medewerkers overal in hun werkomgeving telefoneren. “Wij hebben dankzij MobileIron al verschillende mijpalen bereikt”, zegt Wassink. “We kijken ernaar uit om nog meer innovatieve manieren te vinden om de efficiëntie en duurzaamheid binnen onze organisatie te verbeteren.”

Naar boven