• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • ICT in de Praktijk
  • Nieuws
    • Channel
    • Cloud
    • Digitale Transformatie
    • Document Management
    • Information Management
    • Operational Technology
    • Networking
    • Onderzoek
    • Werving
    • Producten
    • Security
    • Spotlight on Partners
    • Telecom
    • Transport & Logistiek
    • Women in IT
  • Blogs
  • Over Focus on IT
  • Contact
Focus On IT

Focus On IT

ICT in de Praktijk

Hype in technologie is als de kleren van de keizer

6 maart 2020 | door: Redactie Focus on IT

De titel van het bekende sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer’ van Hans Christian Andersen is tegenwoordig een algemene uitdrukking voor een dwaze beslissing die iedereen in principe afkeurt, maar waar niemand tegen protesteert uit angst om tegen het collectief of hun leider(s) in te gaan. Ditzelfde principe zien we helaas ook bij de acceptatie van een hype in technologie.

Jurriaan Krielaart, Territory Director van MarkLogic
Door: Jurriaan Krielaart, MarkLogic

Een slechte technologie herkennen is niet zo moeilijk, net als constateren dat de keizer geen kleren heeft. Het is een stuk lastiger om te spotten of een nieuwe technologie een hype is die zijn grote belofte nog niet heeft waargemaakt, of een technologie die heel geschikt is voor een bepaald doel, maar als een wonderoplossing voor alles gepositioneerd wordt.

In de technologische industrie zien we de ene hype na de andere. Sommige veroveren de wereld, terwijl anderen stilletjes verdwijnen. Vorig jaar was wat dat betreft een topjaar. Zelfs de grootste optimisten hadden moeite om hun realiteitszin te bewaren tussen alle technologische hypes. Denk bijvoorbeeld aan blockchain, dat de hoge verwachtingen niet heeft waargemaakt, en Hadoop, waarvan we inmiddels ook weten dat het niet overal geschikt voor is. Laten we met dat in gedachten eens met een realistische bril naar zes grote hypes van nu kijken.

1. AI-initiatieven schieten te kort
Er wordt meer geld dan ooit geïnvesteerd in AI-systemen. IDC voorspelt dat in 2022 zo’n 77,6 miljard dollar aan AI uitgegeven zal worden, wat meer dan drie keer zoveel is als de 24 miljard dollar van 2018. Maar of organisaties ook voldoende resultaat terug gaan zien uit die investeringen is nog maar de vraag. Is AI een hype? AI vereist kwalitatief goede gegevens voordat er ook kwalitatief hoogstaande beslissingen mee genomen kunnen worden. Om echt waarde uit AI zullen organisaties zich vroeg of laat realiseren dat de kwaliteit van de inzichten uit AI sterk afhankelijk zijn van de gegevens waarop ze zich baseren. De meeste organisaties hebben hun data op dit moment helaas niet goed genoeg op orde om de AI-engines te voeden en optimale resultaten te krijgen.

2. Datalakes worden drooggelegd
Hadoop heeft bij een aantal grote tech-bedrijven een revolutie teweeggebracht voor analytics. Door dat succes hebben steeds meer organisaties het omarmd, maar vaak voor dingen waarvoor het niet is ontworpen. Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld geïnvesteerd in Hadoop datalakes, en sindsdien ontdekt dat ze de verzamelde data niet kunnen vertrouwen, analyseren of delen. Dat geldt met name voor gereguleerde industrieën, en tegenwoordig valt vrijwel elke industrie in die categorie. Hadoop zal zeker een rol blijven spelen voor analytics, maar nadat de hype is overgewaaid verwacht ik dat het gebruik weer terug zal gaan naar de usecases waarvoor het ontworpen is, waaronder experimentele big data toepassingen.

3. De blockchain-koorts zakt
Het wordt steeds duidelijker waar technologie goed in is, waar het niet goed in is, en hoe lang het zal duren tot het echt volwassen is. Een analyse door Axios uit 2018 toonde aan dat de term “blockchain” een flinke hype is. Het werd 173 keer door Fortune 500 bedrijven en analisten genoemd in earnings calls. In november dat jaar kelderde dat cijfer met maar liefst 80 procent. Blockchain is absoluut een innovatief model voor ‘distributed trust’, maar het is een waardeloze database. Helaas is dat wel hoe de technologie door velen wordt gepositioneerd. Een moderne database voor algemene doeleinden moet een rijke context, snelle query’s, updates en nog veel meer ondersteunen. Bedrijven die succesvol zijn met blockchain, gebruiken het dan ook overwegend binnen de mogelijkheden ervan. Zij die in blockchain investeren voor de hype, zullen meestal falen.

4. Kosten voor cloud worden transparanter
Gartner voorspelt dat de uitgaven voor publieke cloudservices in 2019 zullen oplopen tot 206 miljard dollar, wat bijna 15 procent is van de totale IT-uitgaven. Naarmate public cloud steeds meer van de IT-uitgaven opsoupeert, zullen organisaties meer duidelijkheid krijgen over de werkelijke kosten van cloud en de veranderlijkheid van die kosten. En daarmee of de publieke cloud een hype is. De meeste organisaties die naar de cloud zijn verhuisd of ermee hebben geëxperimenteerd, hebben op zijn minst één zeer onverwachte rekening gekregen. Dat betekent echter niet dat de adoptie van cloud zal vertragen. Het betekent wel dat organisaties veel beter op de hoogte zullen zijn van de werkelijke kosten. En dat bewustzijn zal hen helpen om de uitgaven af te stemmen op de prioriteiten, doordat het duidelijk is waar de euro´s aan besteed worden ter ondersteuning van allerlei bedrijfsinitiatieven.

5. Hybrid en multicloud worden verplicht
Volgens The Wall Street Journal blijkt uit een onderzoek van Forrester onder senior IT-managers dat 86 procent van de bedrijven die zich al in de cloud bevinden hun strategie als een multi-cloudbenadering beschrijven, waarbij meerdere publieke en private clouds worden gebruikt (een on-premises infrastructuur naast publieke cloud), of waarbij meerdere publieke clouds gebruikt worden. Daar zijn goede redenen voor, waaronder: met multicloud kunnen organisaties hun gegevens beveiligen door back-ups bij verschillende cloudleveranciers te maken, door van verschillende diensten van concurrerende platformen gebruik te maken, en om de onderhandelingspositie tussen de verschillende aanbieders te verbeteren.

6. Digitale transformatie slaagt zelden
Ook de digitale transformatie is een hype. Elke gevestigde organisatie heeft het erover, maar de harde waarheid is dat maar weinig digitale-transformatieprojecten slagen. In een recent onderzoek gaf 72 procent van de bedrijfsstrategen aan dat de initiatieven van hun organisatie op het gebied van digitale transformatie geen succes opleveren. Het is niet meer genoeg om te investeren in digitale transformatie, te zeggen dat er vooruitgang wordt geboekt, en vervolgens niet uit te zoeken wat er misgaat en de oorzaak van het probleem op te lossen. Wat gaat er dan mis? Betrouwbare gegevens staan aan de basis van digitale transformatie en traditionele methodes om data te beheren. Daar spelen kostbare en tijdrovende ETL-processen vaak een rol bij, wat resulteert in deze mislukkende digitale transformatie-projecten. Om digitale transformatie te doen slagen is het van het grootste belang dat de gegevens van organisaties geïntegreerd en flexibel inzetbaar zijn.

De gegevens van gevestigde organisaties hebben vaak een onschatbare waarde, maar alleen als ze die ook daadwerkelijk op een flexibele, bruikbare en kosteneffectieve manier kunnen gebruiken. Geïntegreerde data maakt analytics krachtiger, wat leidt tot meer automatisering, betere beslissingen en nieuwe bedrijfsmodellen. En dat is in feite wat digitale transformatie is. Organisaties die zich dat realiseren zullen daarvan profiteren, terwijl bedrijven die alleen reageren op de hype snel terrein zullen verliezen aan de bedrijven die wel succesvol gedigitaliseerd zijn.

Primaire Sidebar

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Footer

Een uitgave van:

Alibi Communicatie- en Uitgeefprojecten BV

Editor: Robbert Hoeffnagel
+31 651282040
redactie@focuson-it.nl

Cookie Beleid
Privacyverklaring
  • Blogs
  • Nieuws
  • Over Focus on IT
  • Praktijk
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Zoeken

Copyright © 2025 · Focus on IT · Log in