
De omzet op de Europese IoT-markt groeit dit jaar met bijna 20 procent tot een waarde van 171 miljard dollar, voorspelt IDC. De uitgaven aan IoT-oplossingen zullen volgens de marktonderzoeker jaarlijks blijven groeien met dubbele cijfers tot meer dan 241 miljard dollar in 2022.
De honger naar IoT-oplossingen is zichtbaar in heel Europa, maar het grootste deel van de markt komt voor rekening van West-Europa. Zo wordt Duitsland de Europese IoT-kampioen dit jaar met uitgaven van meer dan 35 miljard dollar. Ook andere landen, zoals Frankrijk en Engeland schroeven hun IoT-uitgaven flink op tot meer dan 25 miljard, gevolgd door Italië met 19 miljard dollar. Centraal- en Oost-Europa zijn goed voor zo’n 7 procent van de totale IoT-omzet in Europa dit jaar.
Vraag naar praktische voorbeelden
Nederland staat niet hoog in de ranking, maar dat bleek al eerder uit onderzoek van Vodafone. Daaruit bleek dat ruim twee derde van de Nederlandse organisaties niet of nauwelijks nadenkt over hoe ze IoT voor hun onderneming kunnen gebruiken.

“We hebben nog maar een heel klein beetje notie van hoe krachtig IoT-oplossingen kunnen zijn wanneer ze worden gecombineerd met de enorme schaal van IoT-apparaten, hoogwaardige connectiviteit en geavanceerde technologie”, zegt Milan Kalal, programmamanager bij IDC. “Dat gezegd hebbende, zien we organisaties uit alle branches in toenemende ervaren dat het verbeteren van bedrijfsresultaten met IoT meer omvat dan alleen nieuwe technologie en expertise, maar ook praktische voorbeelden die op korte termijn resultaat opleveren en helpen bij het vaststellen van een strategische IoT-innovatie roadmap.”
Retail loopt voorop in Nederland
Dat blijkt ook uit het IoT-trendrapport van Vodafone. Er lijkt veel behoefte te zijn aan voorbeelden en kennisoverdracht. Volgens Vodafone helpt het enorm om te kijken naar voorbeelden van IoT-oplossingen waar organisaties zich aan kunnen spiegelen. Welke factoren zijn bepalend voor succes en waarom mislukte iets? Volgens het IoT Trendrapport lopen vooral retailorganisaties voorop in de adoptie van IoT en dus ook de kennis over de mogelijkheden. Ook in de sectoren ‘industrie’ en ‘transport en logistiek’ is er kennis aanwezig over de mogelijkheden van IoT, maar in de publieke sector en de zorg zijn de respondenten negatiever over de aanwezige IoT-kennis in de organisatie.
Maakindustrie zet fors in op IoT
IDC becijferde dat de sectoren die dit jaar het meeste geld uitgeven aan IoT-oplossingen de maakindustrie (20 miljard dollar), nutssector (19 miljard), retail (16 miljard) en transport (15 miljard dollar) zijn. Daarbij wordt door de maakindustrie vooral ingezet op oplossingen die het maakproces ondersteunen en het productieproces beheren. In de nutssector gaat het meeste geld op aan smart grids voor elektriciteit, gas en water. Voor de retail ligt de focus op omni-channel verkoop en de transportsector besteedt twee derde van de totale uitgaven aan IoT aan het monitoren van vracht en logistieke oplossingen.

Tweedeling in Europa
“We zien een tweedeling ontstaan in Europa op het gebied van de adoptie van IoT-oplossingen”, zegt Andrea Siviero, research manager bij IDC. “Een aantal vooruitstrevende gebruikers zet IoT-technologie volledig in, maar er is nog steeds een groot deel gebruikers die worstelen met het vinden van de juiste business case en het repliceren van initiële pilots en proof of concepts.”