
Dataprivacy wordt complexer en kritischer naarmate organisaties AI gaan benutten om hun processen en taken te automatiseren. Een van de recentste AI-ontwikkelingen is agentische AI, ontwikkeld om taken autonoom uit te voeren zonder menselijke tussenkomst en zoals de naam al doet vermoeden met behulp van agents.
AI-agents worden al in een aantal markten gebruikt. In de financiële sector kunnen AI-agenten autonoom markttrends monitoren, handelssignalen ontcijferen, strategieën aanpassen en risico’s in realtime beperken. AI-agents worden ook al gebruikt door overheden, om processen te stroomlijnen en gepersonaliseerde diensten voor burgers aan te bieden.
Ondanks alle voordelen roept de afhankelijkheid van agentic AI van enorme hoeveelheden persoonlijk identificeerbare data aanzienlijke zorgen op over de privacy ervan. Tevens voedt deze trend het groeiende wantrouwen van mensen in de wijze waarop organisaties persoonlijke informatie beheren. Dit verergert nog als agentic AI de adoptiefase bereikt in markten als de zorg en financiële dienstverlening, waar persoonlijke gegevens hoog worden gewaardeerd.
Op deze Data Privacy Day moeten organisaties beseffen dat het implementeren van een robuust beleid en governance voor dataprivacy geen bijzaak mag zijn. Het moet een fundamenteel onderdeel zijn van duurzame en verantwoorde innovatie.
Kritische informatie onderscheiden en beschermen
De eerste en belangrijkste stap in het beschermen van het vertrouwen van mensen is het beveiligen van kritieke en persoonlijk identificeerbare informatie (PII). Alle data is gelijk voor AI en zal blind worden gebruikt, tenzij de juiste parameters zijn ingesteld. Het inzetten van AI-agents zonder robuuste beveiligingen maakt gevoelige informatie kwetsbaar voor misbruik.
Organisaties moeten investeren in veilige en beheerde dataplatforms die uitgebreide encryptie- en tokenisatiestrategieën gebruiken. Deze maatregelen moeten consistent worden toegepast in alle dataomgevingen, zowel on-premises als cloudgebaseerd, en in diverse opslagoplossingen. Door robuuste verdedigingen te bouwen tegen alle kwaadwillenden, kunnen organisaties ervoor zorgen dat hun data veilig blijft en tegelijkertijd de veilige adoptie van AI mogelijk maken.
Aanpak datagovernance en beveiliging
Nu overheden wereldwijd hun regelgeving aanscherpen om de privacyrechten van burgers te beschermen, wordt de naleving daarvan voor de vereiste datasoevereiniteit steeds complexer. De toepassing van agentische AI maakt dit extra complex, omdat deze systemen vaak toegang tot historische en grensoverschrijdende data nodig hebben om effectief te kunnen functioneren.
Om deze uitdaging aan te pakken, moeten organisaties een gedetailleerde aanpak van data governance hanteren, ondersteund door een zero trust-architectuur. Deze beveiligingsmethode gaat ervan uit dat geen enkele gebruiker of systeem standaard vertrouwd wordt. Daarom moet er nauwkeurig worden vastgesteld waar de klantgegevens zich bevinden, dat de juiste controles worden toegepast en dat er zo nodig gedetailleerde auditrapporten te produceren zijn.
Bovendien moeten er mechanismen voor het wissen of anonimiseren van records worden geïmplementeerd om te voldoen aan de verwachtingen van de regelgeving en consumenten. Oplossingen zoals Cloudera Shared Data Experience leveren zo’n geïntegreerde beveiliging en governance, terwijl ze ervoor zorgen dat alleen de juiste persoon op het juiste moment en om de juiste reden toegang heeft tot de juiste informatie.
Integratie van privacy en vertrouwen in bedrijfsvoering
Het opbouwen van een cultuur van vertrouwen en transparantie is cruciaal bij het beheren van de verwachtingen van datagebruik en de ethische beperkingen van innovatie met Agentic AI. Op managementniveau zorgt het adopteren van ‘Privacy by Design’ principes ervoor dat privacy vanaf het begin is geïntegreerd in producten, diensten en systemen, vooral bij de AI-modellen. Aan de kant van de consument is een ‘vertrouwen maar verifiëren’-mentaliteit van essentieel belang om te begrijpen welke gegevens worden verzameld en hoe deze worden gebruikt.
Omdat AI-agents steeds vaker worden gebruikt in besluitvormingsprocessen waarbij gegevens van consumenten betrokken zijn, moeten organisaties van transparantie een topprioriteit maken in elk aspect van hun dataverwerking. Dit vergroot niet alleen het vertrouwen, maar beperkt ook de risico’s voor hun reputatie en succes op de lange termijn.
Data Privacy Day 2025 moet ons eraan herinneren dat het waarborgen van vertrouwen en behoud van transparantie niet optioneel zijn. De komende jaren zal het succes van agentische AI afhangen van het vermogen om innovatie in evenwicht te brengen met verantwoordelijkheid, en ervoor te zorgen dat dataprivacy een hoeksteen van duurzame innovatie blijft.
Rein de Jong is Regional Vice President Benelux bij Cloudera