
Platformtraagheid: Vijf dingen die werknemers willen dat je nu verbetert
Ken je die somber kijkende standbeelden in musea of parken, die voorovergebogen met hun hoofd op hun handen zitten, alsof ze de wanhoop nabij zijn? Dat is eigenlijk ook hoe werknemers zich voelen als ze veel te complexe kantoortechnologie proberen te gebruiken. Uit nieuw onderzoek van softwarebedrijf Freshworks blijkt dat maar liefst negen op de tien werknemers gefrustreerd raken door de technologie op hun werkplek. Bijna de helft (49%) overweegt daardoor zelfs van baan te veranderen.
Voor dit onderzoek, “The State of Workplace Technology”, werden bijna 9.000 werknemers wereldwijd ondervraagd, waarvan 1.250 uit Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat het geduld van werknemers na de pandemie op is – maar ook dat de verwachtingen tegelijkertijd hoger zijn dan ooit, vooral wat betreft gebruiksgemak.
Werknemers worden dagelijks teleurgesteld door de technologie die ze op het werk gebruiken. Volgens 48% van de werknemers heeft dat het een negatieve invloed op hun geestelijke gezondheid en 49% zegt dat het stress veroorzaakt. Erger nog, meer dan de helft (57%) van de respondenten zegt dat hun huidige software hen zelfs minder productief maakt.
De dubbele ontwrichting van een groeiend wereldwijd tekort aan talent en toenemende economische onzekerheid maakt dit tot een kritieke kwestie op directieniveau, omdat het een directe impact heeft op de drie grote speerpunten van menselijk kapitaal: productiviteit, geluk en retentie.
Vijf frustraties
Het onderzoek identificeerde vijf belangrijke klachten van werknemers over hun werkplektechnologie. Ze raken vooral gefrustreerd door:
- Traag werkende systemen (51%);
- De trage reactietijden van de IT-afdeling (34%);
- Het gebrek aan samenwerking tussen afdelingen (30%);
- Het ontbreken van handige en belangrijke functies (28%);
- Het gebrek aan automatisering (25%).
De ontevredenheid is niet echt een verrassing voor werkgevers. Zesenzeventig procent is er zich van bewust dat werknemers overwegen een nieuwe baan te zoeken als ze geen toegang hebben tot de tools, technologie of informatie nodig om hun werk goed te doen.
Je zou denken dat de logische oplossing zou zijn om te investeren in betere technologie op de werkplek. Veel bedrijven hebben dan ook alvast de portemonnee opengetrokken. De wereldwijde verschuiving naar hybride werk heeft zelfs voor de grootste stijging in technologie-investeringen ooit gezorgd. Volgens KPMG gaven bedrijven tijdens de pandemie vijftien miljard euro per week extra uit aan technologie.
Wat is dan het probleem?
Voor het grootste deel is dit wat we ‘“platformtraagheid’” noemen. Bedrijven hebben meer van hetzelfde gekocht, in plaats van betere middelen. Maar meer functionaliteit toevoegen aan systemen die werknemers al frustrerend vinden, lost het probleem natuurlijk niet op.
Twintig jaar geleden beloofde de komst van cloud dat bedrijfssoftware eenvoudiger, sneller en goedkoper zou worden. Goedkoper is het inderdaad geworden, maar sneller en gemakkelijker absoluut niet. De meeste cloud softwaretools zijn opgeblazen, gefragmenteerd, traag en vaak zelfs een regelrechte worsteling om mee te werken.
Bij de ontwikkeling van software wordt vaak geen rekening gehouden met de stijgende verwachtingen van werknemers. Historisch gezien was dat ook nooit het primaire doel van softwareleveranciers. De prioriteiten waren altijd gericht op de behoeften van de inkopers in plaats van die van de gebruikers.
Op dat vlak hebben we nu echter een kantelpunt bereikt. De mensen in je bedrijf in staat stellen klantverwachtingen te overtreffen is namelijk de belangrijkste doelstelling geworden bij elke nieuwe software-investering. Bedrijven moeten meer hun best doen om software aan te bieden die zowel de juiste resultaten oplevert, als schaalbaar en gemakkelijk te gebruiken is – net zo gemakkelijk als die in ons privéleven.
Werknemers verwachten van hun werkgevers technologie waarmee ze hun werk naar een hoger niveau tillen. Als jouw bedrijf dit nog niet heeft gedaan, adviseer ik je om de impact van de werkplektechnologie op het welzijn, het geluk en de productiviteit van jouw personeel eens goed onder de loep te nemen.
Don van der Does, Freshworks