Praktijk

Talent Masters is uit ideologie geboren | interview met Diana Pothoven

Diana Pothoven, sales manager bij Talent Masters

Talent Masters is intermediair tussen ICT-stagiairs en bedrijven. “Wij zorgen ervoor dat ze inzetbaar zijn”, zegt Diana Pothoven in dit interview.

Diana Pothoven, Talent Masters

Talent Masters zet zich in als intermediair tussen stagiairs van MBO-ICT-opleidingen en bedrijven. Het bedrijf wordt daarbij gedreven door de wens om stagiairs beter voorbereid in te zetten, zowel op het gebied van ‘hard skills’ als ‘soft skills’. Door studenten te ondersteunen en te begeleiden, zijn zij effectiever op de werkvloer en neemt Talent Masters de stagebedrijven veel werk uit handen. “Wij zorgen ervoor dat ze inzetbaar zijn en daar kunnen bedrijven van profiteren”, zegt sales manager Diana Pothoven.

Onderwijzer/ondernemer
Talent Masters werd 11 jaar geleden opgericht door Peter van der Meij onder de naam Stage Services, vertelt Pothoven. “Hij was destijds werkzaam als stagecoördinator en docent op ROC Leiden (nu mboRijnland). Dat hield in dat hij bemiddelde tussen MBO-ICT stagiairs en stagebedrijven. Daarbij viel het hem op dat studenten, wanneer zij naar een bedrijf gaan, vaak tekort schoten op het gebied van soft skills. Tijdens de opleiding leert men weliswaar de theorie en ontwikkelt men de technische competentie, maar om deze in de praktijk goed toe te passen zijn ook sociale en communicatieve vaardigheden nodig.”

De aansluiting van de stagiairs op het bedrijfsleven was niet optimaal en Van der Meij wilde zijn leerlingen daarom ook meer technische kennis, en zelfs IT-certificeringen, maar vooral de benodigde soft skills meegeven. Dat kon hij op het ROC niet voor elkaar krijgen daarom is hij van start gegaan met Stage Services. “Hij besloot de bemiddeling, maar ook de verrijking van de technische en sociale vaardigheden van de studenten professioneel aan te pakken”, weet Pothoven. “Hij zag daar natuurlijk een commerciële toekomst in, maar hij ging ook van start met dit bedrijf vanuit een maatschappelijk besef en door zijn liefde voor het vak. Peter is een echte onderwijzer/ondernemer. Hij vindt het oprecht leuk om kennis over te dragen, met de studenten te werken en om hen successen te zien boeken voor zichzelf en voor hun werkgever. Werken met jonge mensen is ook een soort verkenning, een ontdekkingstocht. Dat is heel inspirerend en leerzaam.”

“We kijken vooral of de kandidaten een bepaalde twinkeling in de ogen hebben”

Tweemaal per jaar komen MBO-ICT-studenten solliciteren bij Talent Masters voor de stageplekken in het bedrijfsleven. “Dat loopt storm, want zij weten inmiddels dat wij toegevoegde waarde bieden”, zegt Pothoven. “Wij beoordelen hen op ambitie én persoonlijkheid. We kijken niet alleen of zij voldoende technische kennis hebben. We kijken vooral of de kandidaten een bepaalde twinkeling in de ogen hebben, of ze echt gedreven zijn. Dat moet je hebben, dan ben je een echte ICT-er. We zoeken geen mensen die ICT ‘wel leuk lijkt’. Zoals een docent laatst zei: ‘als een kind graag gamet, wil dat niet persé zeggen dat het een ICT-er is’. Daarmee had hij wel een punt.”

Van de sollicitanten neemt Talent Masters ongeveer 10 studenten aan, afhankelijk van het aanbod. Die leidt het bedrijf vervolgens gedurende twee weken op. “We brengen hen hard skills bij, zoals trainingen in ITIL, Windows 10 en Office 365, en het Microsoft Technology Associate (MTA)-programma”, zegt Pothoven. “MTA Networking Fundamentals is een wereldwijd erkend certificeringsprogramma dat gericht is op fundamentele IT-kennis. Maar we brengen stagiairs ook de soft skills bij die nodig zijn om succesvol de werkvloer te betreden. Het gaat daarbij om communicatietraining en masterclasses in agile en scrum, om in teamverband op een effectieve, flexibele manier oplossingen te ontwikkelen, in ethisch hacken, dat soort onderwerpen. Dan hebben ze ook iets wat ze elders niet krijgen.”

Talent Masters zoekt vervolgens een passend stagebedrijf. “Het gaat meestal om functies zoals junior systeembeheerder, werkplekbeheerder, etc.”, zegt Pothoven. “Soms gaat het echter ook de netwerkkant uit, zoals het plaatsen van routers en switches. We zien de stagiairs echter bij voorkeur in een servicedesk. Dan krijgen ze met van alles te maken op IT-gebied. Ze zien veel facetten van, en disciplines binnen IT, het is heel divers. Daar leren ze veel van en vinden zo ook het vakgebied binnen de IT waar ze zich het meeste thuis voelen.”

Bij het plaatsen van een stagiair houdt het werk van Talent Masters nog niet op, benadrukt Pothoven. “Ze zijn nu eenmaal jong en hebben begeleiding nodig. Wij kijken of zij de kerntaak goed uitvoeren en of zij de proeve van bekwaamheid naar behoren voltooien. Als het niet goed gaat, bespreken we met hen hoe we dat samen op gaan lossen.”

Ideologie
Het streven van Talent Masters om waardevolle stagiairs te leveren die beschikken over de technische kennis en sociale kunde is uit ideologie geboren. Het bedrijf brengt geen kosten in rekening voor de extra opleiding en certificeringen van de studenten. Het vraagt ook geen commissie wanneer een bedrijf de student na de stage in dienst neemt. Wat is dan het verdienmodel? Pothoven: “We rekenen een uurtarief per stagiair voor de begeleiding, maar daarmee nemen we het stagebedrijf ook veel werk uit handen. Vaak kunnen we meer doen voor onze klanten dan alleen het vinden van de juiste stagiair. We bieden namelijk ook IT-opleidingen en certificeringen voor het personeel en helpen bedrijven met werving & selectie en detachering.

Scholen blijven achter in technische vooruitgang
Is het nog mogelijk om stageplekken te vinden voor systeembeheerders? Steeds meer bedrijven besteden de systemen tegenwoordig tenslotte uit en hebben nauwelijks nog hardware in huis. Pothoven: “Dat klopt en er is daardoor veel vraag naar cloudbeheerders, of naar hulp bij de digitale transformatie. Helaas blijven deze vraagstukken in het MBO-ICT nog onderbelicht. Hoewel we allemaal zien dat het die kant op moet, wordt dat door de scholen nog onvoldoende opgepakt. Daarom zorgen wij dat de studenten daarover leren en de benodigde certificaten behalen voor bijvoorbeeld Office 365.”

Dat maakt een groot verschil als Talent Masters stagiairs aanbiedt bij bedrijven, stelt Pothoven. “Stagiairs die recht uit school bij een bedrijf komen kunnen wel wat extra vaardigheden gebruiken. Bovendien moeten die bedrijven dan zelf veel energie steken in het vinden van de juiste stagiair, die zowel qua kennis als qua cultuur bij hen past. Daarnaast kost alle communicatie met de scholen veel tijd, evenals de stagebegeleiding. Dat nemen wij van onze klanten over. We organiseren terugkomdagen om dat uit te werken. De klant hoeft de stagiair alleen nog in te werken en het werk te begeleiden en te controleren. Maar dat geldt voor al het personeel dat zij aannemen. Stagiairs draaien tenslotte gewoon mee in de business.”

“Zonder een stagiair draait een bedrijf ook wel, dus het is uitdagend om bedrijfsleiders ervan te overtuigen een stageplek te creëren”, vervolgt Pothoven. “Veel van ons werk bestaat uit het verspreiden van de boodschap dat het leuk is om een stagiair in dienst te hebben, dat je sociaal en maatschappelijk een steentje bijdraagt en dat het nog wat oplevert ook. Gelukkig helpen onze klanten daar ook bij, want zodra ze met een van onze stagiairs gewerkt hebben, zijn ze vaak zo blij dat ze dat graag aan anderen vertellen.”

Naar boven