
De toenemende digitalisering in wagenparkbeheer draagt bij aan een stijgend aantal bedrijfswagens. Deze trend heeft vijf belangrijke gevolgen voor zakelijke wagenparken: het verbeteren van de prestaties door de inzet van artificiële intelligentie (AI), het verhogen van de veiligheid, het verminderen van de CO2-uitstoot, het elektrificeren van wagenparken en het intelligent opladen van elektrische voertuigen.

1 – Verbeteren van de prestaties met AI
AI verandert alles, van programmering en gegevensbeheer tot IT-beveiliging en training. AI speelt ook een belangrijke rol in de auto-industrie, waar het bijdraagt aan vooruitgang op het gebied van autonoom rijden, verbetering van verkeersveiligheid en optimalisatie van vlootbeheer met behulp van data.
Recent hebben we een grote technologische vooruitgang gezien in wagenparkbeheer. Het verbinden van voertuigen met systemen voor wagenparkbeheer en het verbeteren van de ontwikkelingen rond AI in gegevensanalyse verhogen het prestatieniveau van wagenparken. De digitalisering van bedrijfswagens zal versnellen, omdat het verbinden van voertuigen en het verzamelen van gegevens steeds meer voordelen met zich meebrengt.
In 2024 zal AI naar verwachting vooral vooruitgang boeken bij het analyseren en verwerken van beelden van boordcamera’s, het optimaliseren van activiteiten door middel van een nog nauwkeurigere analyse van gegevens van geconnecteerde voertuigen en het verbeteren van verkeersomstandigheden en infrastructuur.
2 – Verbeteren van de veiligheid van bedrijfswagens
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) veroorzaken verkeersongevallen wereldwijd jaarlijks ongeveer 1,3 miljoen doden en 50 miljoen gewonden. Daarom heeft de WHO een plan opgesteld om het aantal doden en gewonden op de wegen tegen 2030 met minstens 50% te verminderen. Dit plan omvat maatregelen zoals een strenger toezicht op rijtijden en verplichte rustperiodes, evenals het gebruik van ingebouwde technologie om veiliger rijgedrag te bevorderen. Volgens een recent chauffeursonderzoek van Webfleet is verkeersveiligheid de belangrijkste zorg van Europese beroepschauffeurs.
3 – Berekenen en verminderen van de CO2-uitstoot
In 2024 gaat een nieuwe Europese richtlijn van kracht: de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn verplicht grote bedrijven en hun leveranciers om hun CO2-uitstoot te meten en de koolstofvoetafdruk van hun transportvloten te berekenen.
Leveranciers van bedrijven die onder de CSRD vallen, zullen een nauwkeurig en gedetailleerd verslag van hun CO2-uitstoot moeten verstrekken. Deze uitstoot kan natuurlijk handmatig worden berekend, maar het verbinden van voertuigen aan het systeem voor wagenparkbeheer bespaart veel tijd. Dat automatiseert bijvoorbeeld het opstellen van een betrouwbaar en nauwkeurig CO2-rapport, in overeenstemming met de richtlijn.
4 – Elektrificeren van vloten
2024 wordt een belangrijk jaar in de adoptie van elektrische voertuigen (EV’s). Technologische innovatie, samen met de wereldwijde inzet voor duurzame ontwikkeling, creëert een bijzonder gunstige omgeving voor elektrificatie. Volgens een onderzoek van Webfleet zou 61% van de bedrijfsvoertuigen met een brandstofmotor in Europese wagenparken kunnen worden vervangen door elektrische voertuigen. Bovendien besparen bedrijven met EV’s gemiddeld 5.665 liter brandstof per voertuig per jaar, €3.599 aan kosten per voertuig per jaar en 15 ton CO2 per voertuig per jaar.
5 – Intelligent opladen van elektrische voertuigen
Een van de belangrijkste uitdagingen voor bedrijven met elektrische voertuigen is het opladen hiervan. In 2024 zullen nieuwe laadoplossingen worden geïntroduceerd die de laadcycli optimaliseren, de levensduur van batterijen verlengen en kosten besparen door het opladen in te plannen tijdens daluren.